Et værksted med en pressostat - nu vi er ved trykluften
Har det kraftige rør, der fører til kassen, noget med trykluft at gøre (måske til døråbning?), eller er det elektriske ledninger, der er pakket godt ind. Og hvad kalder man sådan en kasse (udover apparatkasse)?
Hmm - den var svært og jeg må ærligt erkende, at jeg ikke kender den nøjagtige funktion.
Dog syntes det som om, at "vingen" på ventilen, som sidder på luftrørerne skal stå i en bestemt stilling inden håndtaget på apparatkassen kan bevæges.
Altså en form for inter-lock. Ligeledes minder den blanke "dims" på luftventilen gevaldigt om en af håndtagene på kontrolleren i førerrummet (se evt. S-banen 1934-2005 s. 316 øverest); den er FOR blank til at have siddet der permanent.
Det leder lidt hen til at inde i kassen findes - sandsynligvis - noget der har med højspænding at gøre. Måske en art afbryder, som kun kan åbnes hvis panto'en er nede? Panto'erne haft ofte en luftcylinder til op/ned-bevægelsen, hvilken kan forklare forbindelsen med trykluften.
Du har vel ikke et trykluftdiagram eller el-diagram på en MM-vogn?
Tror svaret kan findes den vej.
Trods det at jeg har rodet med S-tog (og engang imellem det gamle brune når det havde været ude at køre), men jeg husker ikke lige den anordning....men det er altså mere end 20 år siden.....Af de øvrige håndværkere i sjakket var det vel kun Leif og "gammel John", der for alvor havde rodet med brune S-tog.
Jeg gætter at de nu er omkring 80-90 år i dag - hvis de altså lever!
Det kan altså blive svært, at finde svaret via personalets erfaringer.