"Det gule Palæ"

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/3 2017, 17:11 (2591 dage siden) @ KimC

(...)

Normalt vil fortolkningen af et palæ være en fornem bygning, gerne med et tårn. Eftersom både tårn og de tilstødende bygninger visuelt fremstod som en helhed (også selv om de muligvis ikke var sammenbyggede - så var de i hvert fald ret "kortkoblede") og også var malet i ens "design" vil jeg tillade mig at mene at betegnelsen "Det gule Palæ" må gælde for hele bygningskomplekset.

(...)

------------------------------

Ja, --hvis overnatningsbygningen oprindelig eller tidligere har været gul-malet, som det vi nu kalder "Det gule Palæ", kan jeg sagtens følge tanken: Der er da langt mere "palæ" over overnatningsbygningen end over den -som Du skriver- "kortkoblede" kommandopost-bygning.

Se f. eks: https://da.wikipedia.org/wiki/Det_Gule_Pal%C3%A6 eller
https://da.wikipedia.org/wiki/Museet_for_Samtidskunst

Indtil videre vil jeg håbe, at der dukker nogle ældre fotos op eller "en rigtig god forklaring" på mysteriet. Hvis der er to, der har vidst eller ved det, må der vel være flere ! ! ! ???

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak