Militærtransporter + lokationer

af Steffen Dresler, 17/4 2017, 13:46 (2565 dage siden) @ Oliver Løvgard

Kære Oliver

Jeg har ikke fotograferet læsning- eller aflæsning af transporter, da det at fotografere "dengang" ikke var noget man bare gjorde, det var dyrt og hvorfor brænde film af på noget dagligdags!
Men hvis du prøver at snævre tiden lidt ind kan jeg og sikkert en hel masse andre fortælle, hvad der blev anvendt sådan cirka og på hvilke vogne.

Nymindegab (Ngl) har udelukkende været et værksted under bl.a. Jyske Parkområde (dengang), hvorfor der ikke (kender ikke til dette hvis) har været taktiske enheder transporterer dertil, udelukkende (og normalt) bæltekøretøjer til genopbygning (jernbanemæssigt = S-reparation). Det var primært Centurion Mk V, senere Mk V/2, selvkørende Haubits M 109 med originalt (kort) rør, let kampvogn M/41 og noget pansret mandskabsvogn M 113. Det tunge på HMAK vogne eller tilsvarede fra DB, ellers Rs og Ks. Her mener jeg at du stadig kan finde de af den tyske værnemagt byggede lange og store ende- og sideramper minus spor. Der er vist næsten fri adgang dertil.

Oksbøl til helt op i slutningen af 1960´erne var losning og lastning på terrænet ved Oksbøl station (VNJ) hvor der var et par enderamper. Se billeder herfra. Men det var taktiske enheder og normalt KUN bæltekøretøjerne, da hjul (gummitransport) foregik ad landevejen i mange dråber (Kolonne, 100 meter mellem hvert køretøj, mellem dråberne 500 m, hastighed 50 km/t, lygteføring 2). Igen var det HMAK eller tilsvarende for det tunge (Cent og M 109) og Rs eller Ks for det lette (M41 og M113).

Mener at det først var i begyndelsen/midten af 70´erne at Oksbøl (lejren) fik sporforbindelse, samme jernbanemateriel. Dog var CENT udskiftet med LEO1 for de jyske enheders vedkommende.

For enheder der kom fra Sjælland, var der næsten altid en eller to tyske (DB) Bcm liggevogne med (creme/blå).

Der har været indlæg/tråde på siderne med bl.a. læsning af materiel med billeder og tegninger, søg!

Det eneste jeg kan vise er "Natalie" (VNJ DL 14) herunder i Oksbøllejren engang i enten slutningen af 1970´erne eller begyndelsen af 1980´erne.
Somregel var det med DSB trækkraft til Varde, hvorefter VNJ overtog til Oksbøl (begge stationer). Men der har da også kørt BÅDE MX og MY.
[image]

Håber det kan hjælpe lidt.

Med venlig hilsen

KSE 784758 Brønshøj


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak