Vesttyskland 1976 - Rheine og Emslandsstraekningen (1 del)

af Steen Larsen, Søborg DK, 22/4 2017, 17:30 (2532 dage siden)

Hermed følger en rejseberetning fra min tur til Rheine og Emslandsstrækningen i 1976 – for 40 år siden.:-| Det forlød at DB ville afskaffe dampen i 1977 og da mine forældre ville på bilferie til Italien den sommer i 1976, kunne de jo ”lige” smide mig af i Rheine på udturen og samle mig op på hjemturen.

[image]

DB 043-315 (Krupp, 1942/2737, udr 25/10.77) og DB 043-364 (Krupp, 1942/2786, udr 27/10.77) med et 4000 tons malmtog ved Mehringen juli 1976.


Lidt for statistikerne.
I slutningen af 1975 var der 248 driftsklare damplokomotiver tilbage ved DB. 54 loks BR 044, 30 loks 043, 140 loks 050 og 24 loks 042. De sidste 012ere var blevet udrangerede midt 1975. Rheine havde 23 043ere og Emden de resterende 7. De kulfyrede 44erne fordelte sig mellem Gelsenkirchen-Bismarck og Ottbergen (begge BD Hannover) og med 2 i Crailsheim (BD Stuttgart). Af 050erne, alle kulfyrede, var der 54 loks i Lerthe, 34 i Duisburg-Wedau, 14 i BW Saarbrucken, 14 i Crailsheim, 10 i Ulm, 9 i Stolberg og 5 i Betzdoft. 050erne blev alle udrangerede i løbet af 1976 pånær 5 tilbageværende i Duisburg-Wedau. De 24 042ere var alle stationerede i Rheine.

I starten af 1977 var der kun fire depoter tilbage i Vesttyskland med tilsammen 47 driftsklare damplokomotiver: Gelsenkirchen-Bismarck med 20 loks 044, Duisburg-Wedau med 5 stk 50 men uden lok i fast tur, og Rheine med 9 loks 042 og 8 loks 043 og Emden med 5 loks 043.
D-Wedau sagde farvel til de sidste 5 050ere i januar, G-B sagde endeligt farvel til dampen d. 29 maj 1977 og Rheine/Emden ved overgangen til vinterkøreplanen i slutningen af september 1977. Alle 042ere var blevet udrangerede i løbet af året pånær 042-113 som blev udrangeret sidst i oktober.
Dog blev der endnu kørt en del sær og- arbejdstog med 043 i oktober men den allersidste dag med opfyrede damplok ved DB var d 26 oktober hvor 043-315 i forspand med en diesel 290 ankom med et 4000 tons tog fra Emden til Rheine og en times tid senere ankom 043-903 til Emden med en enkelt specialvogn som det allersidste DB damplokomotiv i normal drift. Dagen efter blev de sidste drfitsklare damplok ved DB officielt udrangerede.

Men nu tilbage til mit besøg i juli 1976. Rheine depot kunne man besøge på ugens hverdage mellem kl 10-14 formedelst 3.40 DM. Der gik bus fra Rheine ud til depotet som lå en 3km fra stationen. Her nogle billeder fra depotet:

[image]

Stemning fra depotet i Rheine juli 1976.


[image]

DB 042 218 (Henschel, 1940/24785, udr 10/11/76) og 042 364 (Jung, 1940/9322, udr 6/10.77.
042 364 er bevaret hos DGM Munchen) paa depotet i Rheine juli 1976.


[image]

DB 043 167 (Krupp, 1942/2669, udr 26/05/77) ved remisen i depot Rheine juli 1976.


[image]

DB 043 636 (Schichau, 1941/3661, udr 27/10/77) tager vand paa depotet i Rheine juli 1976.
Lokomotivet fik et par leveår ekstra, set med lokomotivets egne øjne sikkert miserable, som reservedelslager for andre museumslokomotiver og blev endeligt ophugget i 1993.


[image]

DB 043 636 (Schichau, 1941/3661, udr 27/10/77) paa drejeskiven i Rheine juli 1976.


[image]

DB 042 320 (O&K, 1939/13279, udr 28/9/76) og 042 113 (Krupp, 1939/1935, udr 27/10/77, bevaret ved Auto & Technik Museum Sinnsheim) hviler ud på depotet i Rheine juli 1976.


[image]

DB 042 320 (O&K, 1939/13279, udr 28/9/76) på drejeskiven depotet i Rheine juli 1976.


[image]

Detalje af DB 043 672 (Krupp, 1943/2965, udr 28/9/76) ved depotet i Rheine juli 1976.


[image]

DB 012 081 (BMAG, 1941/11337, udr 26/6/75) henstillet på depotet i Rheine. Den var eneste tilbageværende 012er i depotet under mit besøg. Lokomotivet er bevaret og ejes af Ulmer Eisenbahnfreunde som har lejet den ud til forskellige museer i tidens løb. Sidste melding er at den findes paa Suddeutsche Eisenbahnmuseum i Heilbronn.


[image]

DB 043 636 (Schichau, 1941/3661, udr 27/10/77) forlader depotet i Rheine på vej mod opstillingssporene for at tage sit næste tog.


[image]

DB 043 636 (Schichau, 1941/3661, udr 27/10/77) sætter igang fra opstillingssporene i Rheine.


[image]

DB 043 903 (Batignolles, 1943/695, udr 26/10/77. Lokomotivet er bevaret som denkmal ved Emden station) på Rheine station juli 1976. Det var dette lokomotiv som officielt afsluttede dampdriften ved DB da den kørte et arbejdstog til Emden sent på eftermiddagen d 26 oktober 1977.
Batignolles-Châtillon var en fransk lokomotiv fabrik som under den tyske besættelse i WW2 byggede 106 44er og også fungerede som underleverandør til Henschel.

[image]

DB 042 320 (O&K, 1939/13279, udr 28/9/76) og 042 241 (BLW, 1939/14820, udr 20/5/77) på stationen i Rheine juli 1976. 042 241 er bevaret i driftsklar stand hos Veluwsche Stoomtrein Maatschappij i Holland.


[image]

DB 043 475 (Henschel, 1941/26084, udr 27/10/77) og 043 321 (Krupp, 1942/2743, udr 27/10/77) passerer gennem Rheine station mod Emden juli 1976.


[image]

DB 042 218 (Henschel, 1940/24785, udr 10/11/76) galopperer nordpaa fra Rheine station juli 1976.


I næste del lad os så se på nogle 4000 tons malmtog ude paa strækningen med to 043ere arbejdende for fuld åben regulator. :-P

Mvh Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak