Avatar

Signal ved Glyngøre?

af Ove Nygaard, 13/5 2017, 18:49 (2511 dage siden) @ permollerolsen

Hej Ove

Jeg har rent faktisk gjort tjeneste i Glyngøre, da jeg var "afløsningstrafikassistent" i "mine unge dage"! Jeg kunne fortælle "et par anekdoter", men vil her nøjes med - inspireret af omtalen af indkørselssignalet, som jeg kan bekræfte var der - at "sikringsanlægget" bestod af en svingbuk, hvor den eneste "sikkerhed" var, at der ikke kunne stilles signal "direkte i Limfjorden" populært sagt! :-D


Hvordan så sådan en svingbuk ud?
Og skal det forstås sådan, at man ikke kunne stille I-signalet, hvis sporskifterne stod til færgeklappen?
Var der nogle af sporskifterne, som var fjernbetjente, eller var de alle manuelle skift med oste?

Jeg vil meget gerne høre alt, hvad du ved om Glyngøre ... og meget gerne anekdoter. :-)

Mvh. Per

Jeg må rette mig selv, for "sikringsanlægget" var ikke en svingbuk, men en såkaldt trækbuk, hvorfra indkørselssignalet kunne stilles på "kør". Sporskifterne var håndbetjente, og der var alene aflåsning med hængelås og låsebolt, men ingen sikkerhed for sporskifternes stilling ved signalgivning. Ved trækbukken var to "kugler", som hver for sig skulle "løftes", når trækbukken skulle stille signal til det ene eller det andet spor, men de kunne af "fysiske årsager" ikke løftes samtidigt. Så vidt jeg husker var der i "det gamle SODB" ("Sikringsanlæggene og deres betjening") en beskrivelse af en trækbuk og dens funktion, men jeg har den ikke mere på lager. En god kikkert til at iagttage sporskifternes stilling var en nødvendig del af stationsbestyrerens "udstyr"! M v h Ove af Erritsø;-) Lad det være "den korte version".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak