Overfarten Frihavnen-Malmö

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 13/7 2017, 21:15 (2472 dage siden) @ Peter Sloots

Måske var det en af dem, som jeg engang i 1950'erne kom retur med fra Malmø en aften. Det var en kæmpestor anderledes og gammel færge, som den aften afløste Malmøhus. En enkelt ting som jeg husker fra den, var en række af flystole på et af de langsgående sidedæk.


Hej Peter

Fine billeder.

Desværre fik jeg aldrig selv sejlet med færgerne fra Frihavnen, så jeg kender ikke skibene indefra.

Før omtalte Nellemann er meget kritisk i sin beskrivelse af Malmöhus, som kom i trafik i 1945.

Det var galt nok, at maskineriet fik hele skibet til at vibrere, men der var kun to spor - endda lovligt korte.

Man gætter vist ikke helt forkert på, at hvis svenskerne i stedet havde bygget en tresporet, mere storebæltsagtig færge, var der nok blevet sendt mere trafik ad ruten.

Rangeringen havde i hvert fald kunnet fremmes, hvis de længste af boggievognene kunne komme på et midterspor unden skarpe kurver - som det skete i Helsingør og Helsingborg.

Og så har jeg i øvrigt tilladt mig at præcisere trådens overskrift.

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak