DSB H 40 mystery ?

af Steffen Dresler, 11/9 2017, 22:36 (2413 dage siden) @ UTJ

Go´aften til alle

Nr. 39 blev solgt til entreprenørfirmaet Fibiger & Villefrance i maj 1914 (M8469/14), modtaget og kvitteret for 3. juli. Kørte som anlægsmaskine på banestykket mellem Give og Herning i perioden 1912 – 1914. Fra 1914 og til 1915 på banestykket mellem Bramminge og Grindsted og derefter frem til 1920 på banestykket mellem Brande og Funder. Omkring 1924 var lokomotivet anlægsmaskine på Skive – Vestsalling banen. Muligvis var lokomotivet også anlægsmaskine på Troldhede – Kolding banen i 1917, men sikre oplysninger herom mangler. Endelig udrangeret 1925.
Nr. 39 fik ny kedel fra Hartmann og den har muligvis fabriksnummer 210/1884 eller 217/1884. Kedeltilsynet har også registreret lokomotivet under dette nummer.

Nr. 40 blev solgt til VVGJ pr. 29. juli 1914 for 5.185,- kr., sat i drift som VVGJ nr. 4, 1946 købt af DDPA (senere Esso). Til DSB’s 100 års jubilæum året efter, blev lokomotivet istandsat og givet DSB for det kommende jernbanemuseum. Lokomotivet findes nu på Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

Selvfølgelig kan der have været foretaget en tenderombytning umiddelbart før salget i 1914, men man var nu på dette tidspunkt meget tro lokomotivernes originaltendere og holdt normalt på samme tender.
Fejlen som kan ses med nummeret er sikkert som UTJ bemærker og der findes ikke nogen bemærkninger herom i Reparationsbogen om et eventuelt "forkert" driftsnummer.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak