Km angivelse for sabotagen 6. NOV 1942 ved Espergærde.

af Steffen Dresler, 3/11 2017, 12:48 (2338 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Kære alle!

Tusind tak for hjælp. Hvis ikke afskrift i de tilgængelige kildematerialer, har vi jo så faktisk en verifikation på stedet, 800 meter N for stationen og i nordgående retning (mod Hg), altså ca. her:
WGS84
56°0'4.1"N 12°33'22.7"E
WGS84 DDM
56°0.068'N 12°33.379'E
WGS84 decimal (lat, lon)
56.001141, 12.556311
ETRS89 UTM32N (øst, nord)
721739, 6211915

Ser man på et luftfoto er det også et udmærket sted, nem tilgangs- og afgangsforhold og i en kurve for den "kinesiske metode", hvor man løsner et skinne stykke ind MOD modsatte spor, hvorefter toget vil afspores og ligge sig på modsatte spor. Altså begge retninger spærret. Dette bruges også ved sprængning. Skal lige bemærke, at i den berømte engelsk nedkastede "kogebog" havde man glemt at fortælle, at i UK køre man modsatte side i forhold til DK m.v., hvorfor placeringen af sprænglegemerne var forkert anbragt på tegningen, hvis skulle anvendes i DK.
De tre sabotører kom fra Kvistgård og selvom en BOPA organisation, var den ansvarlige ikke kommunist, der var bare p.t. ikke andre muligheder for ham.
På luftfoto kan man skimte en sti eller mindre vej i skoven på tværs af banelinjen.

Tak for hjælp

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Har forsøgt at vise med en markering på luftfoto, men det forsvinder når jeg igen åbner kortet:

Se Google her: https://map.krak.dk/?c=56.001444,12.555206&z=17&l=aerial&q=


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Fra Portør Til Stationsleder

Fra Portør Til Stationsleder. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak