Oprindelig CXM - skorsten

af UTJ, 11/11 2017, 02:51 (2356 dage siden) @ kka-dk

Pløj bogen om Himmerlandsbanerne igennem. På en af højresiderne er der et billede hvor man kan se en rigtig CFM/CXM. Formentlig en af dem med postkupé. Varmekedlen var underhængt og sat i det, der senere blev toiletsiden mellem 2. og 3. vindue fra venstre. Du kan faktisk godt se en lap på taget på Clausens billede. Beslagene til varmekedlen sidder fortsat på Nordsjællands CF/X(M) 10135/4535.

Der findes en god bog om vognene, udgivet i forrige årtusinde og den beskriver de forskellige ombygninger, for en CFM/CXM var som bekendt ikke helt ens indrettet. På vognene med postkupé var skruebremsesvinget flyttet ud på endeperronskærmen.

Der var i kupéerne to uafhængige rørsystemer til hhv. damp- og egenvarme i disse vogne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederSvenska-lok
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak