Oprindelig CXM - skorsten

af kka-dk, 11/11 2017, 15:39 (2351 dage siden) @ UTJ

Pløj bogen om Himmerlandsbanerne igennem. På en af højresiderne er der et billede hvor man kan se en rigtig CFM/CXM. Formentlig en af dem med postkupé. Varmekedlen var underhængt og sat i det, der senere blev toiletsiden mellem 2. og 3. vindue fra venstre. Du kan faktisk godt se en lap på taget på Clausens billede. Beslagene til varmekedlen sidder fortsat på Nordsjællands CF/X(M) 10135/4535.

Perfekt, lige hvad jeg manglede. Jeg har ikke bogen selv (endnu), men må låne den ved næste klubbesøg - eller nærstudere "10135".

Der findes en god bog om vognene, udgivet i forrige årtusinde og den beskriver de forskellige ombygninger, for en CFM/CXM var som bekendt ikke helt ens indrettet. På vognene med postkupé var skruebremsesvinget flyttet ud på endeperronskærmen.

Jada, den er naturligvis primærkilde til bygning af min nu tredje CX/CXM, men den i øvrigt særdeles kompetente forfatter har glemt at beskrive koksfyrets placering inden ombygningerne til togførervogn ;-) :-D

Der var i kupéerne to uafhængige rørsystemer til hhv. damp- og egenvarme i disse vogne.

Det fremgår til gengæld fint af den udmærkede bog :-)

Tak for hjælpen.

/Klaus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak