Avatar

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322 - bremsetøj

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2017, 22:08 (2326 dage siden) @ Steffen Dresler

Med fare for eventuelle fejl, har jeg set Driftsmaterielfortegnelsen for ”De Sjællandske Statsbaner, Driftsmateriel den 1 ste April 1884” igennem. Der er en del håndrettelser, men på side 10 og 11 under lb. Nr. 3, ”Aabne Vogne paa 2 Axler” er anført:
”Der haves 12 Stkr. Vogne, som ere forsynede med Litra-Betegnelsen Cc og have Løbenumrene 315-326”, herefter tekst med en masse mål og andre bemærkninger. Teksten slutter med: ”Samtlige 12 Stkr. Vogne ere forsynede med Bremser”.
Som såkaldt ”Blækrettelse eller tilføjelse” er anført under en bemærkning om ny monterede bremser ”+ 6 Stk C.c. Nr. 309 – 314. lev af Atlas i 1883. Hvordan den lige skal forstås kan jeg ikke se med notatet.
Jeg er gået tilbage til DRM 82 hvor også er anført Cc 315-326 ”ere forsynede med Bremser”.

Ifølge en anden privat optegnelse, skulle der være den samme vogntype bygget hos Atlas i 1885 med nr. 309- 314, men jeg kan ikke finde bemærkninger herom i DRM overhovedet.

Da jeg ikke er vognmand og har eventuelle rettelser hertil er dette, hvad jeg kan byde ind med. Altså at 315-326 HAVDE tilsyneladende bremser ved leveringen, men 309-314 højst sandsynligt har fået det senere, sidstnævnte med den usikkerhed jeg selv føler der er ved blækrettelsen.

Blækrettelser blev ikke til ud af den blå luft, men på basis af en tjenstlig ordre eller meddelelse om, at nu var der anskaffet nye vogne sådan og sådan, der skulle indføres som håndrettelse i driftsmaterielfortegnelsen. Hvis der i den trykte ordre f.eks. står, at de nye vogne er "som de tidligere leverede vogne", så har de været forsynet med bremser. Man kan ikke bruge DRM som præcis kilde uden også at afkonferere med de trykte kilder til håndrettelserne, hvor der kan findes oplysninger, som ikke fremgår af håndrettelsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere
DSB D857

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak