Avatar

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/11 2017, 05:36 (2348 dage siden) @ UTJ

Dejligt billede, Anders, som fint illustrerer det forhold, at vognene i SJS-tiden ikke var forsynet med overgangsbro.

.
Skovvognene fik først overgang omkring 1912/13.

Cc 322 er bestilt af SJS og leveret til Sjællandske Statsbaner som på nogle få tegninger blev forkortet SSB (som dig aldrig kom på vognsiden) inden man med Storebæltsoverfarten besluttede sig for at skrive DSB/S på vognene.


Forkortelsen "SjS" passer vel sådan set også meget godt til 'Sjællandske Statsbaner", som jo alt andet lige benyttede den fra 1880 til 1883. Man har næppe fundet det ulejligheden - og ikke mindst pengene - værd at ommale det store "J" til et lille "j".


Der stod intet ejemdomsmærke på vognene før 1883, da der ikke var overfart. Vistnok kun på en enkelt sneplov. Først da vognene kunne havne i Nyborg og videre ud i verden skrev man noget på og det blev DSB/S. Vi skrev det på Cc 322 i 1999, da jeg syntes at når vognen nu skulle køre i "udlandet", dvs Fyn, måtte det korrekte ejendomsmærke placeres.

Nej, det er for øvrigt rigtigt, men forkortelsen kendtes vel i datiden, selv om den ikke blev brugt som ejendomsmærke på lokomotiver og vogne. Eller er den mon noget, som eftertiden i skikkelse af Jernbanemuseet har opfundet? Både Fe 542 og F 56 er jo på et tidligt tidspunkt restaureret med SJS-litrering.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
DSB MX1021

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak