Avatar

Sporgeometri Christians Brygge - nu HFHJ I 150

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/11 2017, 17:34 (2349 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tror ikke det er en G 05, som var den type, som bl.a. TKVJ og OHJ havde nogle af. (senere DSB litra IE?).
Denne vogn har fire fag på hver side af døren og desuden skrå afstivninger fra pufferplankerne til overkanten af døren. Bremsehuset ser til at have fladt tag.
Kan det evt. være en svensk vogn?

Hej Peter,

Den type, som kom til DK, og bl.a. kendes som DSB litra IE, er den tyske G02/G10 med 3 fag på hver side af skydedøren, og angiveligt den lukkede godsvognstype, hvoraf der i Tyskland er bygget flest (vognen t.v. i billedet).

Hej Niels,

De danske jernbaner har aldrig haft G02'ere. Alle de vogne, der kom til DK, var af G10-typen, der var en videreudvikling af G02. Den eneste variant heraf var HFJ/HFHJ I 150 (Wismar 1910), som var en isoleret udgave af den almindelige G10 og dermed formentlig var af samme type som Carlsberg-vognene DSB ZA 99 551-99 560 (Wismar, 1919). Jeg har dog aldrig set fotos af den isolerede nordsjællænder, selv om den angiveligt først blev udrangeret ca. 1961 og vel i princippet bør have været hvidmalet helt frem til det sidste. Kan det virkelig passe, at vognen aldrig er blevet fotograferet?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak