Avatar

DSB A 158

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/12 2017, 23:15 (2304 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]


Det er en svær opgave du her giver os Morten. Billedet viser dog et par enkeltheder mere end det man ser i Odin og Roeskilde, nemlig mere af tenderen ude til venstre samt lidt af pladsbelysningen. Det må være et sted hvor der kom store maskiner, og jeg mener tenderen til venstre hører til en stor maskine enten R, P eller H.
Har kigget lidt i A Gregersen lister m. v. og mit umiddelbare bud er Syd-Sønderjylland f. eks Esbjerg eller Vamdrup. A 158 tog turen rundt i Sønderjylland i tyverne. Først Esbjerg derefter Vamdrup og Sønderborg 1924-25, derefter Tønder og så igen Esbjerg. Tilhører den store tender en H, R eller P kan vi nok udelukke Sønderborg og Tønder, men det er svært. Det varede længe inden man fik noget op at stå i Padborg så man blev ved at køre ud fra Vamdrup. Sønderborg var også et stort sted med G-maskiner indtil Padborg tog mere og mere over. I slutningen af 1926 havde Vamdrup hele 5 H-maskiner i tur 9. Det kunne også være i 1923 hvor en af de nye H-maskiner fra Aarhus ved nede og vende i Vamdrup. R-maskiner fra Fredericia kom jo også meget i Vamdrup på den tid, med hensyn til bagenden af den tender vi ser på billedet.
I hele 1926 viser kilometerbogen, at 158 kører i tur 12 sammen med Ks'erne i Tønder.
Måske et billede fra Esbjerg og Vamdrup fra den tid hvor man kan se masterne til pladsbelysninngen kunne sige lidt. I hvert fald er det sikkert at det er et sted i sydlige Jylland.

Ja, det er en svær julenød at knække. Jeg tænkte, at lamperne, som til dels synes at være retoucheret bort fra andre offentliggjorte udgaver af billedet, måske kunne afsløre stedet sammen med den mystiske lange barriere, der strækker sig igennem billedets baggrund; et det mon ikke en kulgård, vi ser? I givet fald er den stor. Fredericia kan nok også udelukkes, for der er "højt til loftet" i baggrunden, og det var der vist ikke på Fa's gamle maskindepot, med mindre billedet er taget uden for voldene hen imod slaggesporet. Billedet er en affotografering i DJM's samlinger (KF-S), så der må vel i teorien befinde sig en original et eller andet sted (uden for nærværende forum), men hvor? Man kan grue helt ved tanken om, at originalbilledet bare er blevet smidt ud.

Gode nytårshilsner til alle nøddeknækkere (på den ene eller anden måde) og tak for hyggeligt selskab i 2017 fra "the cracker of the nuts"

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • DSB A 158 - Morten Flindt Larsen, 26/12 2017, 04:58 [*]
    • DSB A 158 - Jan-Eddie Mathiasen, 26/12 2017, 09:08
    • DSB A 158 - Lars, 26/12 2017, 17:49
    • DSB A 158 - Georg Schmidt, 28/12 2017, 21:34
      • DSB A 158 - Morten Flindt Larsen, 28/12 2017, 23:15
        • DSB A 158 - Georg Schmidt, 29/12 2017, 01:17
          • DSB A 158 - Morten Flindt Larsen, 29/12 2017, 01:44
          • DSB A 158 - Steffen Dresler, 29/12 2017, 13:08
            • DSB A 158 - Morten Flindt Larsen, 29/12 2017, 13:17
    • DSB A 158 - Anders Færch Hansen, 29/12 2017, 17:26
      • DSB A 158 - Georg Schmidt, 29/12 2017, 20:50
        • DSB A 158 - Morten Flindt Larsen, 29/12 2017, 22:51
          • DSB A 158 - Morten Flindt Larsen, 30/12 2017, 00:41
            • DSB A 158 - Asger Christiansen, 30/12 2017, 10:39
              • DSB A 158 - Morten Flindt Larsen, 30/12 2017, 11:35
                • DSB A 158 - Asger Christiansen, 31/12 2017, 12:59
            • DSB A 158 - 87-Gruppen, 31/12 2017, 11:55
      • DSB A 158 - Ole Lund Jensen, 31/12 2017, 15:02
        • DSB A 158 - Asger Christiansen, 2/1 2018, 12:37
          • DSB A 158 - Søren fra KM, 5/1 2018, 20:43
            • DSB A 158 - Morten Flindt Larsen, 5/1 2018, 20:59

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak