Er nogen mon kyndig ....

af Oversmeden, 29/12 2017, 07:54 (2302 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Oversmeden, 29/12 2017, 08:36

.... ud i hvilken motortype, som ses på dette foto fra CvA 1952?

6185 = Mo.
Hele opsætningen med generator etc. lugter langt væk af Mo.

6175 - Mp - tror jeg ikke på, for vel var der også 2 motorer i den, men bogien passer ikke rigtig.
Derefter er det kun lyntogene og MK/FK, som havde 2 motorer på en bogie.
Lyntogenes motorer er næppe sent til Århus og med en turbo på MK/FK, så tvivler jeg på dem.

Der er to - relativt - store slanger/rør til udstødsgas.
Resten er lidt mørkt, så mon ikke der er slanger til kølevand og dieselolie?
I teorien burde der være en forbindelse til en smøreoliekøler, for der er jo ikke noget luftbevægelse omkring bundkarret grundet kørehastigheden, men DSB har haft et lidt underligt forhold til oliekølerne på taget af Mo (i de første forhandlinger (1935) var der ikke nogen, så kom den med i forhandlingerne og blev monteret. Senere stoppede motorerne pga. lavt smøreolietryk og grundet erfaringerne fra 1946 med 551-552 blev smøreoliekøleren på taget forbundet til kølevandssystemet fra 1948 og frem på eksisterende vogne).
Endelig skal dynamoerne forbindes til en modstand via elkabler.

Se i øvrigt MM7 side 76 øverst til venstre - der er samme motortype vist til lyntogene (OK, vinklen er lidt anderledes, men det går vel).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak