Lidtrejsenostalgi

af Georg Schmidt, 30/12 2017, 23:19 (2301 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge
Tusind tak for rejseberetningen til Skagen med tilhørende notater. Jeg kan bekræfte at de "stemmer med bøgerne".
Blot har jeg et lille spørgsmål ligesom også Ole Lund Jensen. Kørte Aalborgs K-maskine 573 virkelig tog 20 helt til Randers? I givet fald må ham med skovlen henne i det åbne førerhus haft lidt travlt i hvert fald syd for Aalborg:-D . Dog var det stadig vinterkøreplan og togene var ikke så store. Mon ikke der fra Frederikshavn også var en postvogn med foruden de tre faste og fra Aalborg i hvert fald sovevognen og en ekstra Cm. E 991 som var kørt op fra Aarhus med tog 25 skulle fortsætte fra Aalborg med 20 sydpå igen. Vedhæfter lige lidt maskinløb der viser togene Børge har noteret.

[image]
Vi ser på 1. dagen tog 25-20 som 991 kørte den dag. På 2.dagen kan vi lige se afgangen tog 20 fra Aarhus 23.55 mod Nyborg færge hvor det var E 974 der kørte.

[image]
Vi ser tur 38 med Aalborgs K-maskine til tog 929-20.
Aalborg havde kun to aktive maskiner som var K 573 og H 790. K 573 tog en daglig tur til Frederikshavn med 929/20 og 790 en daglig tur til Aarhus med 2994/2935. Og så havde Aalborg selvfølgelig en mindre hær af F'ere til rangering.

[image]
Her R-turen og P tur 35. Vi ser tog 5 som P 933 kørte Nyborg H -Aarhus og toget videre i R-løbet til Aalborg. Bemærk tog 14 Padborg-Fredericia uden stop med P-maskine Skandinavien-Holland-Express.
Vi ser også man var begyndt at udpege MY og Mo kandidater hvilket især gik ud over E-og K-maskinerne i Aarhus.

Mvh og Godt Nytår./
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak