Damplokomotiv med sneproblemer (1911)

af Steffen Dresler, 5/1 2018, 12:28 (2302 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

I forbindelse af Tysklands afståelse af Nordslesvig efter folkeafstemningen i 1920 til Danmark, frasagde Danmark sig af politiske årsager, den ellers helt legale juridiske mulighed for jf. Versailles traktatens § 371, at overtage de tyskejede lokomotiver og vogne, der var nødvendige, for at kunne gennemføre driften i området. Dette betød at der i perioden 9. til 10. august 1920 blev tilbageleveret bl.a. følgende antal og typer af lokomotiver tilhørende de Preussisk-Hessiske Statsbaner og som kan have interesse for denne tråd.:

2 stk. KPEV S 6 (BR 13.10), 9 stk. KPEV P 3 og 2 stk. KPEV P 4 (BR 36) og KPEV G 5.

De resterende lokomotiver var godsmaskiner (G2, G3, G4 og G8) samt et antal tanklokomotiver.

Ovennævnte lokomotiver var fast stationerede i den Kongelige Jernbane Direktion (KED), der var ansvarlig for driften i Nord- som Sydslesvig op til den daværende dansk/tyske ”Kongeågrænse”.
Antallet og typer var stort set uændrede op gennem 00´erne og ti´erne, da de passede i den nødvendige størrelse, antal, trækkeevne og hastighed.
Ved at sammenligne billeder og udelukke de ”alt for forskellige” udseendemæssigt, er der kun KPEV G5.1 og KPEV P4.1 tilbage og det ”logiske” er selvfølgelig anvendelsen af en passager type i stedet for en godstogstype som trækkraft for det afbildede tog. Og ser vi på skorstenen kan der kun være tale om ”det naturlige”, nemlig lidt højere og med en aftagelig øvre del ca. 1/4 oppe på P4 mod på G5 helt nede ved ”roden” af skorstenen ovenpå røgkammeret. Også domen på det afbildede lokomotiv er højere på det afbildede lokomotiv end på G5 samt ”buen” på barrierepladen ned ved førerhuset er større end på G5

Så mit bud er, at der kun kan være tale om KPEV P4.1 i modsætning til ”søstertypen” G5.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak