Avatar

Hengemt juleknas

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/1 2018, 00:17 (2295 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 7/1 2018, 00:46

3. [image]
4. [image]


Billede 1 og 2 skal jeg ikke kloge mig på - det er før min tid.

Billede 3 og 4: Bremseslangen (eller hvad den nu hedder) sidder korrekt. På billede 3 er dampkoblingen (eller hvad den nu hedder) endnu ikke hængt op - det er den på billede 4 og den sidder korrekt.

Bemærk i øvrigt, at man ikke måtte "lænke" en skruekobling på en krog, hvorpå der i forvejen hvilede en skruekobling - der var simpelthen for stor risiko for, at den øverste skruekobling "hoppede af". Underligt, at den fejlmulighed aldrig blev fjernet - men det var jo nærmest umuligt. Skruekoblingen hænger derfor forkert - den skulle have hængt på den lille “krog”, der anes bag den.

Til slut: Bemærk det fine stykke ingeniørarbejde, der ligger bag udviklingen af dampkoblingen, der kan "vrides i alle mulige retninger og stadig være tæt." Man måtte i øvrigt ikke bruge to sammenkoblede dampkoblinger som "trappetrin", når man "bevægede sig op" ved adskillelse af to personvogne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak