Spørgsmål om åbne vogne.

af Bent Hansen, 7/1 2018, 10:26 (2300 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.
Niels' billede viser en treakslet udgave, mens jeg viser en toakslet. Der er nu flere muligheder.
1.
Vognen var som malmvogn treakslet, men midterakslen kunne afmonteres, hvis vognen brugtes til lettere gods. Den tror jeg ikke på.
2.
"Min" vogn er fra 60'erne og altså en tidligere udgave af typen, og denne tidlige model var kun toakslet. Da den treakslede kom frem, var de to-akslede billigt til salg. Denne version forekommer mig spiselig.
3.
Jeg er varm på Carl Jensen som ejer, selv om ejerne kunne havde været Statsbanerne, Henriksen & Kähler eller Wright, Thomsen & Larsen. (Kjær kom først ind i billedet et par år senere, da Larsen røg ud.)
4.
Er Asger i sin Gjerrildbaneforskning stødt på sådanne vogne hor Carl Jensen? Der er vogne i den nysudkomne bog, der ligner, men Asger har uden tvivl været igennem langt flere anlægsbilleder, end der er brugt i bogen. Nogen match?
5.
Carl Jensen anlagde også Skjern - Videbæk Banen og nordlige del af Troldhedebanen og sikkert også andre baner? Er der jernbaneforskere, der er stødt på vogntypen ved andre Carl-Jensen-anlæg? Eller for den sags skyld andre jernbaneanlæg overhovedet.
6.
Så er der jokeren. I Risdal kørte også et forhenværende svensk lokomotiv ved navn Kalle. Det havde tilhørt en eller flere af de baner, der endte som Nora Berglslags Järnväg, NJB. Denne bane var netop en malmbane. Kunne hænde, at køberen af Kalle, en dansk entreprenør med jernbaneanlæg i Sverige, sammen med Kalle har fået vognene med til Danmark oven i hatten og senere fået dem afsat til Risdalentreprenørene, WT&L samt Henriksen & Kähler. Vognene har jo nok været for svage til NBJ efter fremkomsten af den treakslede udgave.

Selv om jeg har set NBJ, mens tid var, har jeg ikke materialer, der belyser vogne, og NBJs lokomotivpolitik måtte jeg selv finde ud af. En venlig værkmester et eller andet sted, forsynede mig med fotokopier af originaltegninger af banens små tokoblere, der kørte ryg mod ryg.

Jeg afventer yderligere fra herreværelset, inden jeg begynder at tilkrive svenske venner og danske privatbaneforskere.

NB. Lokomotivet på billedet er den tidligere JFJ-maskine senere DSB M 82, men det er en helt anden historie. NBJ har på min hjemmeside ikke fået den store dækning, men der er dog fotos af den små NBJ-lokomotiver rundt om i indlæg Sverige IV.

Med venlig hilsen BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak