Hengemt juleknas

af Jens H. Bondesen @, søndag 07. januar, 2018, 14:48 (286 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ved optagelserne af disse fotos har man været meget fokuseret på varmeslangerne. Der er på alle 4 billeder en fejl ved ophængningen af skruekoblingen.
Ikke kun den uhensigtsmæssighed, Thomas Boberg Nielsen allerede har påpeget, at koblingen er ophængt i trækkrogen (det bliver dog først forbudt, hvis der lægges en anden kobling ovenpå).
Skruekoblingens svingel må ikke hænge frit, uanset hvordan koblingen er ophængt eller i brug. Enten skal svinglen ligge på den lille "finger", der ses inde ved inderste gevindklods, eller ovenpå gevindstykket. For det første øges slidtagen på svinglen og den stift, der holder den, for det andet kan en svingel forårsage en hel del ravage, hvis den efter års slidtage falder af (jeg ved ikke om det er hændt her i landet).
Eksempelvis kan svinglen lægge sig i et sporskifte og hindre dets omlægning, den kan ramme nogen, hvis toget kører på en bro, eller den kan ligefrem forårsage en afsporing.

Det med afsporingen kan måske lyde lidt søgt, og jeg har da heller ikke kendskab til, at det er sket. Men jeg ved, at der i Sverige har været en afsporing under togkørsel, hvor årsagen var tab af en rulle til et rulleleje (gods - ikke togets egne lejer). Men den historie må I have til gode til en anden gang.

--
Venlig hilsen
Jens H. B.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv
DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det i en periode på 4 måneder var involveret i en kæde af uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør, derefter gennem en Folkevogn i Nivå og til sidst op bag i en godstog ved Klarskov på Sydsjælland.


 Læs artiklen 
OKMJ MD13
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen