Avatar

Ka' De li' østers - Springforbi?

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 07. januar, 2018, 21:10 (11 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

PS: Mastesignal for billetsalgssted var vel ikke et hovedsignal?


Hvad var det så? Det skulle vel respekteres af lokomotivføreren, som skulle standse toget, hvis signalet stod på stop? Springforbi var aldrig togfølgestation, men stationen var fra 1938/39 forsynet med kendingsmærke for stationer uden hovedsignaler. Stationen var togfølgestation straks fra 1897, fra 15. okt. 1947 var den B (= betjent, ikke "billetsalgssted", billetter havde ikke noget med trafikafviklingen at gøre).

Mit emne er ikke, hvad Springforbi var eller ikke var.

Min indvendig er udelukkende, at du kalder mastesignal for billetsalgssted for et hovedsignal. Det var det ikke.

SIR 1944 opererer med 5 typer af mastesignaler:

A. Hovedsignaler
B. Fremskudte Signaler
C. Togvejssignaler
D. Mastesignaler for Rangering
E. Mastesignaler for Billetsalgssteder.

Tak, "I stand corrected". Signal nr. 103 siger også "holdested". Men stadigvæk var Springforbi ikke et billetsalgssted, hvilket var mit ærinde, men altså en station (u.S.) udstyret med E. Mastesignaler for Billetsalgssteder. Kapriciøst! :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen