MY 1121 på museum

af Søren fra KM ⌂, 8/1 2018, 20:22 (2299 dage siden) @ Georg Schmidt

Og på 1135 har man måttet male et 5-tal i hånden.....:-P
Lægger man en lineal langs bunden af et-tallerne (og ignorerer skyggerne) kan man se at både 3 og 5 rager en anelse ned under ettallerne og her er det for at kompensere for buen i tallene som 'fylder' mindre optisk og derfor er gjort en smule større så de passer. I dag hvor alting er lavet på en computer ved folk det ikke, man vænner sig til at computeren gør det rigtigt.

Efter overgangen til computernumre på vognmateriellet forsvandt skiltemaler-kundskaberne fra værkstederne. Påskrifter blev efterhånden silketrykket direkte på vognsiden med hjælp fra såkaldte 'tafretter' (stavning?) som var rammer med standardopsætninger hvor kun løbenumre, taravægt og andre foranderlige ting blev trykt enkeltvis.

I halvtredserne blev der forhandlet et ark med laktransfers i ca. skala 1:45 som var ret pæne og havde skygger.
-S


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak