HF 130 C diesellok (7 fotos)

af Niels Munch, 19/1 2018, 14:20 (2260 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 19/1 2018, 15:16

Hallo i Forum,

Der dukker til stadighed nyt (for mig) op på www.arkiv.dk - f.eks. dette (klik på billedet for opr. størrelse):

[image]Udvinding af brunkul ved brunkulslejerne ved Linnebjerg, Sunds. Årstal: 1951. Fotograf: Hugo E. Madsen. Arkiv: Lokalhistorisk Arkiv i Herning - Nummer: B16541.

Brunkulseventyret i Sunds efter 2.VK var kortvarigt, idet de gode kul lå dybt - under grundvandsniveauet, og man opgav at pumpe. Der var ellers tilvejebragt solidt tysk materiel, bl.a. i form af AEG-kæmpegravemaskinen, samt - som det også ses på billedet - (mindst) et Heeresfeldbahnlok type HF 130 C. Det viste lok, der tilsyneladende har mistet den midterste koblede aksel, er p.t. "ukendt"; men Tiefbauunternehmung Dr. Ing. Joachim Rathjens, vi bl.a. kender fra fæstningsanlægget i Oksbøl, nævnes i f.m. Sunds.

Medens Bent Hansen/IBK forsker i emnet, vil jeg fabulere lidt over mit eget møde med et HF 130 C. Det bringer os til Østrig i juni 1977, hvor familieferien var henlagt til et hotel i Schüttdorf, 750 m fra Pinzgauer Lokalbahn's depot Tischlerhäusl i Zell am See's sydlige udkant:

[image]

[image]ÖBB 2092.02 rangerer med overføringsvogn ÖBB WW 89684 i Tischlerhäusl 20.06.1977 (nm).

Junior (knap 3 år) og jeg var travet derover, medens pigerne dyrkede hotellets svømmepøl, og vi blev hurtigt enige om, at det i den grad var en "fin fut", så junior skulle med på det 3. billede:

[image]Munch junior og ÖBB 2092.02 i Tischlerhäusl 20.06.1977 (nm).

Efter krigen var der samlet en del 750 mm Heeresfeldbahn materiel i Mittersill på Pinzgauer Lokalbahn, bl.a. dette HF 130 C lokomotiv bygget af Gmeinder 4199/1944. Amerikanerne, som havde beslaglagt dette materiel, solgte ud af materiellet til privat- og industribaner samt ÖBB, der erhvervede loket i 1947, og fra 1950 stationerede det i Zell am See:

[image]ÖBB 2092.02 i Tischlerhäusl, 03.05.1962, foto: Joachim Claus - Bildarchiv der Eisenbahnstiftung.

Omsporingen 750 mm => 760 mm var intet problem; nogle lok var oven i købet bygget, så de kunne omspores til kapspor. ÖBB 2092.02 har her creme/rød bemaling, og det større førerhus samt anden modernisering (vacuumbremseudstyr (!)) og blodorange ÖBB-lakering kom til senere i 1962. Loket findes endnu, blot i regie af Salzburger Lokalbahn, som driver banen siden 01.07.2008.

Denne robuste smalspormaskine (600 mm - 1067 mm) blev produceret i ca. 350 eksemplarer og af flere fabrikker:

[image]HF 130 C - Windhoff fabriksfoto.

Et pænt antal har "overlevet", se denne oversigt: http://heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_130_c/index.html - sågar nogle ombygget til normalspor. Se evt. også: http://www.rangierdiesel.de/index.php?view=fahrzeuge&object=HF+130+C&nav=140615... .

Men som sagt: Loket i Sunds er p.t. "ukendt", men er dog et alibi for nu at køre med typen på en dansk insustribane på modelbaneanlægget. BEMO har fremstillet typen i H0e, ligesom den findes hos LGB.

Og jeg fik "taget hul" på Pinzgauer Lokalbahn, hvorfra jeg ved lejlighed vil scanne nogle flere 1977-dias.

[image]ÖBB 2092.02 i Tischlerhäusl, 20.06.1977 (nm).


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak