Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Steffen Dresler, 14/2 2018, 15:40 (2256 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´eftermiddag til alle

Den gode webmaster har for nogle dage siden fremkommet med et opråb om hjælp, da et yderligere ”videocap” fra filmen om Oddesundbroens indvielse den 15. maj 1938 angiveligt viser, at forspandsmaskinen (den op til togstammen) tilsyneladende IKKE er som hidtil angivet at være D IV nr. 830, men derimod D IV nr. 838.

Den hidtidige antagelse af, hvilke lokomotiver, der blev anvendt til indvielsestoget over broen, har hovedsageligt (for mig) været baseret på fotografen James Steffensens billeder og optegnelser. I uddrag omkring indvielsen har han i sine fotooptegnelser skrevet følgende, hvor litra D optræder og fotograferet således:

• Jf. JS egne notater fotograferer han billede nr. 66.731 den 14. maj 1938 ”Oddesund Syd D 808 + 830 med prøveindvielsestog”.
• Jf. JS egne notater fotograferer han billede nr. 66.759 den 15. maj 1938 ”D 803 Oddesund Syd”.
• Jf. JS egne notater fotograferer han billede nr. 66.769 den 15. maj 1938 ”D 808 + 830(?) med særtog for øvrige inviterede gæster passerer Hvidbjerg”.

Bemærk at JS selv har sat et ”(?)” efter 830 på billede 66.769. Hvorfor kan vi jo ikke vide med sikkerhed, men tilsyneladende har et og andet ikke stemt i forhold til prøveindvielsestoget dagen før (billede 66.731).

Ved gennemsyn af en bedre kvalitet film end den jeg i sin tid fik, kan man imidlertid to gange konstatere, at NETOP togmaskinen har nr. 838 og IKKE nr. 830 som ellers antaget og angivet.

De forskellige ”caps” er herunder og filmmæssigt er der ikke blevet snydt, da de samme sekvenser (klip) med først forspandsmaskinen nr. 808 og derefter nr. 838.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Er der nogen af læserne her på siden, der kan komme det nærmere med en eventuel rettelse til en særtogsanmeldelse, maskinbenyttelse eller hvad ved jeg?
I princippet jo fuldstændigt ligemeget og overhovedet ”ikke krigsafgørende”, men sådan lidt lokomotivhistorisk vel ok?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Der ER jo den mulighed, at JS allerede den 14. maj 1938 har skrevet fejl og blevet opmærksom på dette dagen efter. Altså at det HELE tiden har være nr. 808 og nr. 838??


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak