Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.
Lidt mere om indvielsen af Oddesundbroen med lidt maskinbenyttelse.
De kongelige kørte med nattog 95 fra København og det har formentlig været fremført af den ordinære P-maskine. Fra Nyborg var det E 972, fra Aarhus R 959 og fra Langå var det Struer K-maskinerne 588 og 592 der fremførte særtoget med gæsterne Langå-Struer.
Fra SA 2042.
I Struer blev K-maskinerne byttet ud med to D IV maskiner 808 og 838 der fremførte indvielsestoget over broen.
Majestæterne havde kun et kort ophold i Thisted inden turen gik tilbage til København i tog 6082 der blev fremført af Fredericia K-maskinerne 513 og 515. Min far var fyrbøder i Struer 1936-38 og var så heldig at fyre på K 515 der gik bagved 513 i 6082 fører var lkf Bendixen, Struer. På billedet af 513 i billeddatabasen ses toget på broen sydpå.
Både K513-515 og D 808-838 var ude at "træne" den 14/5. Jeg er lidt usikker på hvornår K-maskinerne til 6082 kørte til Thisted, men formentlig om eftermiddagen den 14.
Oprangeringen af 6082 var; K 513 K 515 spisevogn-WL-Salonvognen.
S1 har måske slingret en smule i de skarpe kurven på Thybanen, som jo havde været under hård behandling af de fire O-maskiner der kørte trafikken i Thy. Man forsøgte at afhjælpe ved at styre bogien bedre på O-maskinerne, men det hjalp ikke meget. Det var jo nye tider og drejeskiven i Thisted skulle forlænges og medens det stod på kunne man jo bruge O-maskiner, de skulle jo ikke drejes.
Efter broindvielsen fjernedes alle togmaskinerne fra Thisted og blev fordelt på depoterne i Struer, Glyngøre, Viborg og Brande der blev kun en Hs rangermaskine tilbage. En ny tur med to K-maskiner i Struer med Thisted personale blev fremstillet til kørsel på Thybanen. Derudover var der nu kørsel med Mo og en enkelt tur med ME på Thybanen fra sommer 1938.
Mvh
Georg