Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Georg Schmidt, 17/2 2018, 01:10 (2254 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Georg Schmidt, 17/2 2018, 01:39

Lidt mere om indvielsen af Oddesundbroen med lidt maskinbenyttelse.
De kongelige kørte med nattog 95 fra København og det har formentlig været fremført af den ordinære P-maskine. Fra Nyborg var det E 972, fra Aarhus R 959 og fra Langå var det Struer K-maskinerne 588 og 592 der fremførte særtoget med gæsterne Langå-Struer.
[image]
Fra SA 2042.

I Struer blev K-maskinerne byttet ud med to D IV maskiner 808 og 838 der fremførte indvielsestoget over broen.
[image]

Majestæterne havde kun et kort ophold i Thisted inden turen gik tilbage til København i tog 6082 der blev fremført af Fredericia K-maskinerne 513 og 515. Min far var fyrbøder i Struer 1936-38 og var så heldig at fyre på K 515 der gik bagved 513 i 6082 fører var lkf Bendixen, Struer. På billedet af 513 i billeddatabasen ses toget på broen sydpå.
[image]

Både K513-515 og D 808-838 var ude at "træne" den 14/5. Jeg er lidt usikker på hvornår K-maskinerne til 6082 kørte til Thisted, men formentlig om eftermiddagen den 14.
Oprangeringen af 6082 var; K 513 K 515 spisevogn-WL-Salonvognen.
S1 har måske slingret en smule i de skarpe kurven på Thybanen, som jo havde været under hård behandling af de fire O-maskiner der kørte trafikken i Thy. Man forsøgte at afhjælpe ved at styre bogien bedre på O-maskinerne, men det hjalp ikke meget. Det var jo nye tider og drejeskiven i Thisted skulle forlænges og medens det stod på kunne man jo bruge O-maskiner, de skulle jo ikke drejes.
Efter broindvielsen fjernedes alle togmaskinerne fra Thisted og blev fordelt på depoterne i Struer, Glyngøre, Viborg og Brande der blev kun en Hs rangermaskine tilbage. En ny tur med to K-maskiner i Struer med Thisted personale blev fremstillet til kørsel på Thybanen. Derudover var der nu kørsel med Mo og en enkelt tur med ME på Thybanen fra sommer 1938.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak