Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2018, 19:16 (2231 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja det kan der. Sidesporet blev nedlagt, og det kan det kun have været ekspeditionsmæssigt, og sidesporet var aflåst, hvilket jeg går ud fra at alle sidespor var i nyere tid, når de ikke blev brugt, men sidesporet lå der nu alligevel. Præcis som ethvert andet sidespor ved et trinbræt med sidespor. Og sikkerhedsmæssigt må det jo have eksisteret, i og med at La i august 1956 kan oplyse, at sporet vil blive fjernet. Havde det ikke eksisteret sikkerhedsmæssigt, var der jo sådan set ikke nogen grund til at udsende en La om det.

Kære Morten

Vi er helt enige. Men det betyder stadigvæk, at Todbøl hverken i ekspeditionmsmæssig forstand eller tjenestekøreplansmæssig forstand var "T&S".

Kære Thomas,

Som andre af dine "sidespor på fri bane" behøver et sidespor ikke at være optaget i tjenestekøreplanen for at være et sikkerhedsmæssigt "S". Det giver tjenestekøreplanen for K56S et udmærket eksempel på, men som bekendt er tjenestekøreplanen ikke det eneste definerende element på den sikkerhedsmæssige virkelighed. Der hører en række hadither med, også i "den anden ende", når et ekspeditionssted oprettes udenfor et køreplanskifte. Da står det lige som den aktuelle nedlæggelse heller ikke nævnt i koranen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
DSB J7

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak