Avatar

driften til "benzinøen"

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2018, 06:43 (2258 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Morten Flindt Larsen, 19/2 2018, 07:12

Det lokomotiv, Torben husker som "AB5", kan meget vel have været Henschel prøve-/lejelokomotivet, der var blåmalet, og som først blev ommalet og litreret DSB MH 203, efter at MH 201 og 202 var leveret.

Det er meget muligt, men tre måneder i efteråret 1957 gør ligesom en enlig svale ingen sommer.

Ikke desto mindre erindrer jeg selv at have forvekslet DH440 med AB 1, netop på grund af farven. Og barndommens erindringer tager som bekendt "sine dimensioner".

Ja, det har du ret i. Jeg husker min barndoms MH'ere på sporene ved "Penalhuset" langs St. Møllevej i 1960'erne som ubetinget grønne. Og den sære stykgodsekspedition med "pakhus" indrettet i en af AB'S gamle E-vogne, med en tilbygget veranda i wild west-stil. Og den hensmuldrende kulbænk henne ved lokomotivremisen, lige bag ved de gamle hangarer af træ på flyvepladsen, hvor dansk flyvnings første år havde udfoldet sig. Guderne må i øvrigt vide, hvor meget asbest det var i pladerne på den grå eternitbyggede motorvognsremise. En dag var også den borte. Da DSB havde overtaget baneni 1975 blev der gradvist ryddet op i alle de spændende bygninger og skure. Som om det ikke var trist nok, da jeg oplevede en af AB's to F-maskiner i aktion langs Vermlandsgade en enkelt gang og så aldrig så den mere. Det har tidspunktet taget i betragtning nok været AB F8 og ikke dens kortvarige efterfølger. Næppe heller AB 6. Joeh, også Amagerbanen var der noget ved, selv om det var en "sær" bane.
Og vognene til Prøvestenen, som AB's godstog hentede og bragte fra Havnevæsenets overleveringsspor ved siden af det gamle krudthus, omtrent der hvor Amager Strandvej begyndte. Havnevæsenet traktor oplevede jeg derimod aldrig at se i aktion. Det var ikke hver dag, at der var vogne til Prøvestenen. Tankbiler var der derimod masser af. De kørte i tætte stimer morgen og eftermiddag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak