Avatar

Lokomotivfabrikat? Entreprenør?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/3 2018, 08:56 (2235 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Her først billedet, hvor lokomotivet, der ønskes bestemt, ses.

[image]

Og så teksten for alt i verden. Den er stort ses kopiere over:

Vejle Stadsarkiv B151153
https://arkiv.dk/vis/2282407
Jernbanesporene ved Vindingland. Syd/øst mod Fredericia. 1925. På broen ved Toldbodvej ses tipvognene, der kom fra grusgraven bag Mølholm Kirke. Jernbanesporene ved Vindingland. Det Østjyske dobbeltsporanlæg fra Fredericia - Vejle (periodens varighed 1916-1921). Fra syd beliggende dobbeltsporanlæg ved Vinding Strand. Bemærkning: Oplysninger og dateringer fra Vej- Vand- og Jernbanebygning, februar 1933. Højbanen i Vejle. Datering og oplysninger fra giver: Inge Poulsen - født Lyager Gesten 1925.

Så vidt min afskrift. Jeg finder ikke grund til at betvivle stedfæstelsen. Mon man ikke til højre under broen ser havnebanen dreje fra? Hvis vi er i sydenden af Vejle ved broen for Toldbodgade over banen fra Fredericia, forstår jeg ikke helt, hvorfor højbanen skal blandes ind i bestemmelsen.

Hidtidig forskning har vist, at Vindingland oprindelig lå uden for Vejle Kommune, så derfor nævnes dette stednavn.

Der angivet som årstal 1925. Det passer godt med, at broen ikke ses på et bykort dateret 1924.

Lokomotivet er ukendt. End ikke typen kan jeg klare.
Den har nogle karakteristika:
Kort skorsten
Indkapslede damprør
Førerhus med lodret bagvæg
Firekantede ruder i førerhusbagvæg
En høj smal dom med en mystisk sikkerhedsventil.
Jeg har ikke fundet lok med alle disse karakteristika. Nogle peger på et ældre lok, men andre er nye. Lokomotivet forekommer kraftigt og har ret mange tipvogne på krogen. Entreprenøren kendes heller ikke.

Jeg ser lokomotivet som ret nyt ved fotografringen. Altså fra først i 20'erne.

Mvh. BH.

Hej Bent,

En ting er, at Højbanen blandes ind i billedet, en anden at det skulle have noget at gøre med dobbeltsporanlægget ved Vinding Strand. 2. hovedspor Fredericia - Vejle blev taget i brug 9. oktober 1922, og jeg tror ikke, at toget på broen har noget som helst med det at gøre. Lageret af skinner og sveller i billedets forgrund synes ikke at være ret stort, så mon ikke det blot er et lokalt lager?

På tipvogntogets bagende kan man se, at smalsporet drejer mod venstre på højre side af broen. Her er et fotoudsnit fra 1953 (Det Kongelige Bibliotek), hvor man kan danne sig et indtryk af omgivelserne.

[image]

Det er meget muligt, at tipvognstoget kom fra en grusgrav bag Mølholm Kirke, men grus og fyld til dobbeltsporanlæg plejede DSB vist at hente i sine egne grus- og stengrave; omkring Vejle på fototidspunktet i Brejninge Grusgrav (1905-1921), Hedensted Grusgrav (fra 1922), Løsning Grusgrav (1900-1921) og Løsning Stengrav (fra 1924/25). Derfor tror jeg, at tipvogntoget har noget at gøre med et DSB uvedkommende anlægsarbejde i Vejle.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak