Nyt problematisk billede.

af Bent Hansen, 28/3 2018, 17:16 (2220 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.
Selv om jeg egentlig havde lukket søgningen eller måske netop derfor, kom der endnu par reaktioner i min egen mailbox.

Der er ingen grund til at putte oplysningerne; sagen er bare den, at jeg ikke ved, om den på jernbanen.dk viste gravemaskine er den, jeg giver data på her, men maskinerne ligner hinanden. Som det ses er der mange år, hvor maskinen har arbejdet under radaren. Jeg har i hvert fald ikke noget på den, selv om jeg nok godt kunne finde nogle af omtalte Berthelsens arbejder, men hjælper det? Han var knyttet til mergel og ikke til vejarbejder - mig bekendt.

Her et uddrag fra Mosbjerg - Bindslev Mergelselskab fra mit arkiv:
10. eller 26.12.1927 lejes en gravemaskine af N. Bertelsen, vejassistent i Viborg. Også den har kørt i mergellejet Trynbakke for Råbjerg - Elling Mergelselskab.
Kilde: Hedeselskabets sagsmappe nr. 163.

Selskabet lå nordvest for Hjørring. Driftstiden var 1928 - 29. Udkørsel indtil 12 km fra lejet. Samlet udkørsel 61 17 m³. I 1928 udkørtes 42040 m³ og i 1929 19132 m³.
Kilde: Hedeselskabets Tidsskrift 1.1930.

En addition giver 61172 m3.

Gravemaskinen var O&K 241/1910 med kedelnummer 3866 af typen 3. Den var bygget på O&K-fabrikken i Spandau. Den kom til Ravhede i december 1927 og var i drift 1928 - 29.

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak