Billede af HS-370

af Steffen Dresler, 3/4 2018, 11:54 (2187 dage siden) @ Peter Andersen

God formiddag

Bare lige for at synliggøre omtalen om det ikke ombyggede førerhus og om skorstenen på billedet.

Herunder ses en litra H som den så ud ved SJS ved leveringen. Længere førerhus næsten ud over fyrkassen og stor åbning i siden. Maskinerne var i en periode 2 mandsbetjente. Skorsten er her lettere konisk, men fandtes også ikke konisk og har den typiske SJS skorstenshat.

[image]

Tegning Steffen Dresler@.

Herunder ses så hvordan litra H, nu ændret til DSB litra Hs type I (Hs I) som den så ud ved tidspunktet omkring litras udrangering. Førerhuset ændret og gjort mindre, sikkerhedsventilen er nu udenfor førerhuset, hvilket nok var umådelig praktisk for lokomotivpersonalet når den blæste. Maskinen er helt enmandsbetjent og normalt ikke betjent af en uddannet lokomotivfører, ofte enten en uddannet fyrbøder eller stationsbetjent, begge sidstnævnte med den såkaldte "Kakkelovns prøve". Der er sanddom på kedelryggen med stangtræk og konisk skorsten med DSB slipset omkring. Nogle maskiner fik ovenikøbet forlænget skorstenen så den passede bedre op i remisernes røgaftræk, ligesom andre fik forlænget "vandtuden" fra rammevandkassen så den kunne nå vandkranens tud.

[image]


Tegning Steffen Dresler@.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak