Avatar

Billede af HS-370

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/4 2018, 16:48 (2214 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag

Det med at placere en ting ude fra ganske få fixpunkter er svært, vi skal jo helst have mindst 2 linjer.

Ganske enig. I dette tilfælde ville det være rart - udover sporets krumning, Dannerstiftelsen og Gyldenløvesgade 2 m.fl. - også at have signalet, telegrafpælen og perronlygten at stedfæste på.

Jeg mener, at fotografiet er optaget (se foto) et sted mellem ”Signalhus Nr. 2” (den på ”stylter”) og så terrænet til højre ned, men tæt på posten.
[image]
Foto: Danmarks Jernbanemuseum@, udsnit.

Men det kan jo være, at oversigtstegningen er lidt bedre.
[image]
Tegning: Danmarks Jernbanemuseum@, udsnit.

Som jeg forstod rangeringen på den 2nd. Banegård, var det primært togmaskinen der rangerede ved personbanegårdene (I, II, III), mens der blev anvendt heste for godstogene, der anvendte de spor der ligger op til værkstederne for at komme fra Svineryggen rundt om vognremisen og til venstre mod godsbanegården (udenfor både tegning og billede). Her TROR jeg at litra H (s) er blevet anvendt. De blev jo – de ganske få oprindelige H - BÅDE anvendt til strækning (ikke godstog men flytning af godsvogne) med vogne til Frederiksberg og Nørrebro (hvor de rangerede begge steder), på Havnebanen og Dampfærgehavnen (Frihavnen).

Til det konkrete foto er det jo også muligt, at billedet ikke viser anvendelsesstedet, men at maskinen er blevet stillet op alene i anledning af fotograferingen, måske hjemkommet fra Fb eller Nø.

Hvor ”krydset skal sættes” på tegningen ved jeg ikke helt bestemt, men det kan jo være, at MFL har en bedre chance for at kunne gøre det med hjælp fra andre tilrådighed værende billeder?

Nej, desværre. Jeg har brugt den tid, jeg kunne afsætte til "projektet". Andre ting vejere tungere.

NB: Det er godt nok nørdet det her;-) !

P.S.
Ja, og i den grad. :-D :-D :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak