En 100-årig jernbanebro

af Peter Andersen, Hedehusene, 6/4 2018, 22:36 (2208 dage siden)

[image]


En 100-årig jernbanebro er måske ikke usædvanlig, men nu er det ikke tale om en lille bro, langt ude på en afsides sidebane.
Både jernbanen (København-Roskilde) og vejen under (Hovedvej 1) hørte i mange år til de mest befærdede i Danmark. Det har været foreslået at erstatte den med en ny bro, senest da man udbyggede jernbanen til 4 hovedspor, men det lykkedes dog at undgå det ved at tilbygge det ene brofæste.
Broen består faktisk af to parallelle broer, og den blev bygget som erstatning for en meget spidsvinklet overskæring, som oprindelig lå meget øde med kun enkelte huse omkring.
Omkring 1900 opstod en by på grund af et par grusgrave og et teglværk, og i nogle år var den en af Danmarks største godsstationer. Det forklarer også hvorfor der kom de to broer. De to hovedspor gik på den ene bro og overhalingsspor og udtræksspor til grusgravene på den anden bro, og imellem dem lå den sydlige perron.
De oprindelige planer forudså en kort underføring under banen (S-formet med to næsten vinkelrette sving), da det var billigst, men det lykkedes vejvæsenet at få bevilget den dyrere løsning (så vidt jeg husker 30 % dyrere) med en næsten lige underføring. Ellers havde broen nok været skiftet forlængst.
Den buede form har givet mange lastbiler problemer og skrammer, da man skal køre på dobbeltstriberne hvis bilen er 4 meter. For et par siden sænkede man vejbanen ca. 25 cm, men rettede ikke på skiltene!


[image] Broen set fra vest.

[image] Broen set fra øst. Fotos: Peter Andersen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak