Hvor hurtigt kørte MY og MX?

af Oversmeden, 9/4 2018, 20:27 (2201 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det har været omtalt mange steder, at MY og MX havde topfart på 133 km/t. Men i hvert fald i starten af deres driftsperiode hos DSB måtte de max køre 120 km/t. Jeg mindes dog, at jeg i slutningen af 70'erne med stopur og kilometersten målte hastigheden på et MY tog til ca. 130 km/t mellem Tåstrup og Roskilde.

Nu er mine spørgsmål:
Har MY og MX nogensinde kørt i en officiel plan med højere hastighed end 120 km/t?
Har der været en praksis med, at 120 km/t måtte overskrides på strækninger, hvor sporet tillod det (selvfølgelig også vognene)??

Skil tingene ad.
I tiden inden ATC kunne du bare mose på......ingen stoppede dig og alle ville jo gerne have tog til tiden, så var planen stram og acceleration lidt dårlig, så kunne man jo kompensere med højere fart.
Med helt ny hjul kan en My godt rende ca. 145 km/t.

Omkring noget planmæssigt, så havde My1145-1159 i kort tid lov til kører 140 km/t. Jeg kan ikke finde skrivelserne mellem afdelingerne nu, men vi taler få måneder....så det er lidt uinteressant; det virker mest som en art panikhandling.

Bare husk at centrifugal-påvirkning af banemotorankeret gå i 2.potens af hastighedsforøgelsen. Altså, hvis du overskrider højeste tilladte hastighed (133 km/t) med 10%, så øges kraftpåvirkningen 21% (1,1^2). Det KAN meget vel resultere i ødelagte banemotorer....stillestående tog og meget andet brok.
Der er en grund til at MzIV er leveret med en ret høj gearing. Tanken var at ved 160 km/t (som dengang var målet for DSB) ville banemotoren rotere langsommere end ved MzIII og dermed færre overslag/andet bøvl.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak