OHJ 38 i drift igen (7 fotos)

af LBC, 4/5 2018, 15:53 (2177 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.
Tak for en grundig gennemgang.
VSVT har forskellige arkivalier vedrørende DSB`s vedligeholdelse af Df 130.

Ca 1950 ændres fjederophænget på det forreste kobbelhjul og kobbelhjulets sideforskydelighed fjernes. I stedet drejes flangerne smallere på de 2 miderste kobbelhjul. Ændringen udføres først på Df 129 og da det er en succes, indstilles til at ændringerne udføres på de øvrige Df.
En lokomotivinstruktør beretter at Df 129 efter ændringen ikke har den vrikkende gang i sporet der ellers kendetegner de øvrige Df lokomotiver.

I 1952 får lokomotivet ny fyrkasse og ny rørvæg i røgkammer-enden. Ny fyrkasse betyder også over 500 nye støttebolte og nye kedelrør. Endvidere bliver den udvendige fyrkasse repareret hele vejen rundt ved bundrammen. Arbejdet udført i Århus.

Som det fremgår af kilometerbogen, er lokomotivet til reparation marts 1956, igen i Århus. Ved den lejlighed får lokomotivet nye hjulringe. Dette nyder vi godt af i dag, da hjulringene stadig er rigtigt flotte.

Lokomotivet er også til reparation i Århus i 1959, her skiftes et antal kedelrør.

Visse af arkivalierne er sendt fra DSB til TKVJ i forbindelse med salget og er siden fulgt med til OHJ`s arkiv.
VSVT har også kopier af en brevveksling mellem TKVJ og Tilsynet med privatbaner som mest går på at forlænge kedelrevisionen, da lokomotivet ikke kører ret meget hos TKVJ.

Mvh Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak