Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Steffen Dresler, 14/5 2018, 10:28 (2173 dage siden) @ 87-Gruppen

Godformiddag Vagn

Jo, den tanke har jeg også fået efter jeg postede mailen. Og så har jeg i samme anledning drøftet dette med en god ven udi det "damplokomotivske".

Den RI der står med den bemeldte mulige PR tender er jo hensat og måske udrangeret, armaturer mv. aftaget, herunder sikkerhedsventiler og trykluftpumpe etc. Desværre kan jeg ikke se nummeret.

Men hvis vi nu tager PR tenderen som udgangspunkt, så blev den eneste anden med en sådan kulkasse udformning, nr. 908 udrangeret 8-5-64, men dens tender og lokomotiv eksisterer jo idag i og med at den var øremærket Jernbanemuseum, nu idag klassificeret som museumsgenstand.
Den anden PR med en sådanne tender var nr. 905, der ligeledes blev udrangeret i 64, nemlig 3. februar.

Muligheden er så, at den RI vi kan se, har haft en dårlig tender, der så er blevet udskiftet med PR 905 tender og så at PR 905 er solgt til ophugning hos Levin og ophugget i Horsens i 1964 MULIGVIS med en dårlig R I tender.

Den brugbare PR tender er så smækket sammen med den udrangerede R I og afventer evt. anvendelse for en R I, R II eller H I eller ombygning til tenderplov. Det synes som den logiske forklaring.

Men det KUNNE da være rart at se et eventuelt billede af den udrangerede 905 i Horsens eller andetsteds for at kunne konstatere tendertypen den er tilkoblet med.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Nå ja, det gør jo så at billedet må være optaget omkring 1964 eller derefter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak