Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Bjarne Knudsen @, 16/5 2018, 12:14 (2171 dage siden) @ Steffen Dresler

De H´rrer !!!

Så er jeg lidt på banen igen efter længere pause. De fremsatte gisninger m.v. omkring anvendelse af div. Pr og R-tendere må lige underbygges for fuldstændighedens skyld.

1. R 940
Lokomotivet udskiftet med tender Pr 904 (reservetender) fra
Aarhus H (og ikke Cvk Ar) i november 1959.
Tender R 940 tilkobles R 945.

2. R 945
Lokomotivet udskiftes med tender R 940 i oktober 1959.
Tender R 945 bliver reservetender og hensættes ved
Prøveremisen Aarhus uden nummer.
Tenderen tilkobles senere R 963.

3. R 951
Lokomotivet udskiftes med tender Pr 901 (reservetender) fra
Aarhus H (og ikke Cvk Ar) og sendes til Struer for tilkobling der.
Var fortsat påmalet "Reservetender".
Tender R 951 tilkobles Pr 901 den 3.oktober 1957

4. R 963
Lokomotivet tilkobles reservetender R 951,
Tender R 963 sendes til København 9. februar 1965

5. Pr 901
Lokomotivet får tilkoblet tender fra R 951 den
3. oktober 1957

6. Pr 904
Se nedenfor

7. Pr 905
Har aldrig fået skiftet tender

8. Pr 908
Har aldrig fået skiftet tender

Vedr. Pr 904:
1.
Der udarbejdes reparationsforslag for dette loko samt
Pr 926 den 13. november 1951
2.
Pr 904 udrangeres af DRM den 5. februar 1952 i h.t.
M 1304/52 med oplysning om loko skal ophugges efter
alle brugelige dele, der kan anvendes som reserve for
Litra Pr er frataget.
3.
Mest interessant er skrivelse af 15. februar 1952 fra Cvk Ar
der anmoder om tilsendelse af en række dele, som kan anvendes
som reservedele for øvrige Pr maskiner. Bl.a.:
Kedel nr. 3910 komplet med armaturer, TENDER komplet,
truck, bagløber o.s.v.
Konklusionen bliver at Cvk Ar får alt urepareret med undtagelse
af kedlen, der skal færdigrepareres og straks genanvendes.

Da foto er optaget i Fredericia kan der umiddelbart alene være
tale om R 940 og R 945.
R 945 udrangeres og sælges afmonteret i 1959 hvorfor det MÅ
være R 940, der blev i DRM til 16. november 1967.

Håber dette giver lidt mening. Ellers hører jeg jo nok


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak