Hvad f..... foregår der her!

af Oversmeden, 12/6 2018, 14:04 (2138 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Foto 1.

En tegning studeres.

[image]
Foto 2.

Plankerne ser ud til at være lavet af træ. Det kunne være vibrationsmåling eller måling af fugtighed (det ser ikke ud som om at der er fuget imellem dem endnu).

[image]
Foto 3.

Via et kompas, som sidder på toppen af trefoden, udarbejdes diviationstabellen for magnetkompasset og magnetklodserne (de runde jernkugler på siden) places så afvigelsen bliver så lille som mulig.
Det er en klassiker at udarbejde en sådan kurve på prøvetur. Det gøres selv den dag i dag; der bruges gyro-kompasset bare som reference i stedet for etellerandet på land, som gutten tydeligvis sigter efter via det meget fine trådsigte.


[image]
Foto 4.

Telefon til intern kommunikation i skibet. Jeg tvivler på at den kan bruges til at kommunikerer med land.

[image]
Foto 5.

Det ligner at et manometer er pillet af og ersattet af et andet (kalibreret) manometer. Bedste bud er trykmåling i forbindelse med prøvetur. Nogen chance for at se om scalaerne har nogenlunde samme område?
Men jeg kan ikke sige til hvilket system målingen foregår. Jeg kan ikke forklare hvad den store, firkantede tingest med 12 knapper på fronten er for en fætter.

[image]
Foto 6.

Til kontrol af hovedmotorerne ydelse måles det indicerede middeltryk med en indikator på hver cylinder. Prøvemesteren er netop ved at at påsætte det papir, hvorpå diagrammet skal optegnes, på indikatoren. Når diagrammet er optegnet, skal det have en tur med planimeteret og du har det indicerede middeltryk for den cylinder. Ganske omstændigt og med mange faldgruber for fejl, men det er hvad man kunne dengang.
Jeg er overbevist om at Ole-Jørn kan bidrage her!
Selv idag er foretages malinger af middeltryk på prøveturen. Dog ofte med elektronisk udstyr - medmindre man "nøjes" med prøveplansdata. Det er lidt efter hvad rederen vil betale for.


[image]
Foto 7.

Baseret på at der er isoleringsmåtter og fyren står med handsker på, så er bedste bud kontrolmåling af udstødstemperatur på en af hovedmotorernes cylindere.
Dette er, sammen med indiceringen fra billed 6, faktisk ret væsentligt for at få et overblik over hvordan motoren arbejder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak