Et broikon over en jernbane forsvinder, Rampen i Næstved.

af Steffen Dresler, 21/6 2018, 16:35 (2134 dage siden)

Et Ikon er ved at forsvinde, helt væk i efteråret 2018, RAMPEN i Næstved.

Nok en af de kendteste brokonstruktioner over en jernbane i Danmark, Rampen i Næstved, er ved at forsvinde til fordel for en helt ny og ”kedelig” bedre bro.

Den officielle betegnelse hos byggefirmaet Christiani og Nielsen Jernbeton (1904) var som følger:
”Buekonstruktion med ophængt Brobane. Længde 44,5 m. Bredde 10,5 m. Funderingsdybe 9,3 m. under Brobane. Bygherre De danske Statsbaner 1919”.

Som man kan se af nedenstående billede, blev bro med dække bygget direkte på jorden og der blev herefter gravet ud under denne til jernbanen.
[image]

Broen som den så ud efter færdiggørelsen i 1919.
[image]

Det nok mest ikoniske billede af Rampen er det nedenstående med en Gedserekspres fremført af en litra E II. Fotograferet tidligt i 1950´erne.
Foto. DSB reklametjeneste, arkiv Danmarks Jernbanemuseum.
[image]

Herunder to billeder optaget i dag den 21. juni 2018, hærget og misligholdt, men dog stadig i brug frem til efter sommeren.
[image]
[image]


Broen er/var et ikon for Næstved og jernbanen og ganske uofficielt en ”manddomsprøve” for rigtige Gardehusarer, dem med en regimentsfødselsdag den 10. februar 1762. Man skulle nemlig passere broen OVER en af buerne og jeg skal hilse og sige, at der er langt ned (har jeg fået fortalt!). Det fortælles at en af ”manddomsprøve deltagerne” engang faldt i søvn øverst og måtte reddes ned af brandvæsenet:-( . Og det er ganske vist, da det stod i Næstved Tidende!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Lidt OT, det navnkundige blad Lokomotivets gamle redacteurs interesse for jernbaner startede faktisk her, da hans far havde en god gammeldags pølsevogn med "Statskontrollerede Pølser" og store røde egerhjul. Så pølser og Rampen var altså årsagen til den lille avis fra Næstved. Men det er jo en ganske anden historie;-) .


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak