RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/6 2018, 10:33 (2107 dage siden) @ Georg Schmidt


[image]
Næstved remise. x - D 838 - x - C 710. -- 1. september 1957.

Erik V.
www.evp.dk


Hej

Maskinerne er som jeg ser det:

K xxx - D 838 - P xxx - C 710

Hilsner Keld

Mit bud:
(K 539) - D 838 - (P 913) - C 710

På tidspunktet havde Næstved kun D 838 i tur samt C-maskinerne 710 og 712 i reserve (ingen bud på tender). P-maskinen er en fremmed, og mon ikke det er P'eren fra tog 1129 med ankomst til Næstved 11.50, og som igen skulle bruges til tog 1172 kl. 20.55 mod Kh via Køge man har kørt i remise. De på det tidspunkt leverede 13 MY havde allerede taget en god del af P-maskinernes arbejde. 1. tur på Godsbanegården var skrumpet fra 6 til 3 P-maskiner 909, 911 og 913 og Korsør 25. tur fra 3 til 2 maskiner 918 og 923. P 906, 907, 914 og 920 stod i Sorø. Man havde 5 reserve P som sikkert skulle gemmes til juletrafikken. Jeg er ikke sikker på maskinen til venstre kunne det være C 712, men der var stadig to aktive K-maskiner på Sjælland på det tidspunkt nemlig K 539 og 582 der også blev jævnt hen benyttet. K 539 kunne jo være kommet til Næstved i forbindelse med et nedbrud på en anden maskine, 539 og 582 kørte i reserven ved depotet i Roskilde.

[image]
K 539 løb 1504 km i august 1957 og D 838 hele 3451 km. (Rigsarkivet).

Mvh
Georg

.
--------------------
.

Hej Georg og K564. Tak til begge for indlæg.

Georg:
Tak for en -næsten- "afhandling" om billedet. Jeg har ikke adgang til sådanne papirer, men et og andet kan jeg da huske fra dengang, --f. eks. at K 539 og 582 ofte sås på Sorø station i min elevtid dér i 1957 og første halvdel af 1958. Det blev da også til fotos af dem begge:
582: http://evp.dk/index.php?page=persontogslokomotiver Ca. 1957 og http://evp.dk/index.php?page=soro-station ca. 2/3-del nede på siden.
539 mener jeg også, at jeg fik et billede eller to af, men . . . . Den huskes også som udstyret til brug som varmemaskine.

P-maskinerne var ganske rigtigt reduceret i antal -- de 9 holdt jo på netop Sorø station i min elevtid: Se samme side - lige efter K 582.

(P-maskinerne i Sorø: 902, 903, 906, 907, 914, 920, 922, 932 og 933.)

. . . og ja: Maskinen til venstre er en K-maskine - se forskellen på røgkammer-forpladen/-understøtningen på de to maskiner - væsentlig forskellig.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=soro-station


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak