RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af esni, Frederikssund, 25/6 2018, 18:11 (2124 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dengang var englænderne ikke vant til direkte virkende nødbremser. Her benyttede man (ofte) "togliner", en line ned langs vogsiden fra lokomotivet til sidste vogn. Opstod der en faresituation, trak man i linen, --loko.føreren stak formentlig hovedet ud ad vinduet, så hvad problemet var og bremsede.
[image]
Her i Danmark havde vi "nødbremser" ! ! !

Er/Var vi det eneste land, hvor nødbremsen virkede på den måde?

Tur-arrangørerne (DMJK) havde søgt og fået tilladelse til, at det måtte trækkes i nødbremsen et sted på strækningen Dalmose-Slagelse. En betingelse var dog, at man ikke måtte genere vejtrafikken ! - - Man skulle netop have passeret en vejoverskæring og den efterfølgende "tændskinne" for modsat køreretning, så man ikke kom til at "bagtænde" og standse vejtrafikken uden grund.

[image]
Da stedet var nået / tiden var inde, trak RCTS´s formand i nødbremsegrebet. Bremserne hvinede og toget stod hurtigt stille ! ! !

Englænderne var begejstrede !

Fantastisk fortælling

.
Erik V.
www.evp.dk
[image]
.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak