Centralapparatet på Vejen station

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/6 2018, 21:57 (2124 dage siden) @ Lars

[image]Hvad er betegnelsen for dette apparatur ?

Det er stjernetableauer, der viste om er var fastlagt en togvej. Vejen mekaniske anlæg havde elektrisk fastholdelse af fastlægningsregisteret - som derfor skulle kunne nødopløses på knappen til højre for stjernetableauet, hvis toget ikke fjerne fastlægningen.

Spændende.

Jeg går ud fra, at man ikke "bare" nødopløste uden videre.

Var der en særlig (og besværlig?) procedure, hvis man skulle annullere en togvej - der kunne vel ske fejl?


Procedure var faktisk meget enkelt - oplås hængelåsen hvis nødvendigt (der var som regel så meget slør i 'knoppen' at det ikke var nødvendigt) - og tryk på kontakten. Kontakten satte spænding på togvejsspærremagneten og togvejen kunne nu tages tilbage, dog først når signalerne var sat på stop.

Det svare stort set til hvordan det foregår i dag, bortset fra at man i Vejen ikke havde en tidsmåling for end at nødopløsningen indtraf.

Herunder strømløbene for togvejsfastlægning i post 1 (Kommandoposten)

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak