Tyske efterladenskaber i Danmark. Normalspor

af Bjarne Knudsen @, 27/6 2018, 11:51 (2129 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff
Tak for det anførte. Indledningsvis bemærker jeg at det sidste notat med angivelse af 57 7510 formentlig skal være 53 7510 ??

Den ene af de "ukendte2 skrivelser er ma2 2740/45 af 11.9.1945 hvori bl.a. anføres at de engelske militærmydigheder har indgået på af tre tyske loko BR 38 forbliver i landet.

Efterfølgende er der indtegnet oversigt over henstående loko i Randers og Aarhus.

De anførte to loko i Randers: 50 696 og 56 886 BLIVER afsendt afkoblet i tog 2940 den 17.9.1945

Herefter henstår i Aarhus:
50 2041, 50 2628 og med defekt fyrkasse 50 2529.
50 030 og 50 2209 nævnes ikke.
38 2126 og 38 2625 (senere T 298 og T 299)
38 2877 (senere T 297) nævnes ikke.
52 1105
57 1176, 57 1086 og 57 1765

Der florerer en del skrivelse om tyske efterladenskaber i september 1945, bl.a. også M 8579/45 af 8.9.1945,

I skrivelse Ma2 2060/45 af 15.9.1945 anføres at 57 2718 henstår i Herning i meget defekt tilstand efter sabotagehandling og alle kobbelhjul på højre side er ødelagte. Loko kan kun transporteres til Tyskland hvis der leveres nye hjulsæt eller som oprindelig planlagt: Specielle transporttrucker fra Tyskland,

Ved skrivelse 20932 af 17.9.1945 tilskriver Gdt Mafd at den britiske militærmission på forespørgsel har erklæret ikke at ville have det i Frihavnen henstående loko 73 7510 tilbageleveret hvorfor det undersøges om statsbanerne kan bruge dette. Evt. som forvarmningsanlæg og Frihavnen udleverer dette til DSB (Mdt Østerport).

I skrivelse af 24.9.1945 Ma2 2740/45 gives alle relevante oplysninger om overtagne 38 2625 og 38 2126, som begge er i Aarhus samt om 38 2877, som henstår i Fredericia.

De få resterende anførte loko, som ikke er nævnt i skrivelserne kan således have befundet sig i Fredericia (derværende Msek) eller allerede være tilbageført til Tyskland


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak