Fodsporet i går

af Steffen Dresler, 22/7 2018, 14:10 (2102 dage siden) @ Peter Sloots

Kære Peter Sloots

Tak for de billederne du har vist ind til videre. Jeg er glad for at se at banestykket er blevet til en natursti til glæde for både gående som cyklende igennem den sydsjællandske natur. Især omkring Næstved, Susåen, Herlufsholm og broen. Den resterende del er jo bare mere en ”bilfri” sti, hvor man kan tage det roligt og slappe af.

Vi dengang, de faste rejsende/pendlerklubberne og det daværende DSB regionaltog, havde jo længe vist, at strækningen både som passager- og godsbane var en fuldstændig ”no go”, hverken m.h.t. passagertal uanset frekvens eller igen lidt gods. Og som forbindelsesbane mellem Syd- og Vestbanen ikke noget alternativ for????? Enten Rødby eller Padborg, ikke på tværs. Ingen ønskede at investere i hverken infrastruktur eller mere passende materiel, det gjaldt både stat som private. Og så kom bussen faktisk rundt i hjørnerne selvom det tog lidt længere tid.

Og da befolkningen søgte (og havde gjort det i længere tid) til de lidt større byer – og gjorde det hvadenten bane eller ej – var der jo slet ingen fremtid. Der blev bygget et storcenter i Næstved og noget tilsvarende mindre i Slagelse. Og skolerne blev samlede i større enheder af mange årsager, nok mest økonomiske. Dem der pendlede havde bil eller brugte bussen alligevel til en større station (park and go) på enten Syd- som Vestbanen, for at komme videre. Se bare på de store parkeringspladser omkring Næstved, Ringsted og Slagelse. De er fyldte hver dag, man pendler hurtigt og bekvemt frem- og tilbage fra sit arbejdssted.

Som et næsten sidste forsøg blev ”Totalforsvarsplanerne” gennemset om der var noget, der kunne om end ikke beholde driften, så i det mindste infrastrukturen. Men nej.

Resultatet kender vi jo alle og nostalgi for nostalgiens skyld kan ikke bruges til noget som helst. Og så er det jo dejligt at banestykket kan bruges som et rekreativt område. "Don´t fight the settings".

Herunder et nostalgibillede fra dengang samfundet i Danmark anvendte jernbanen til både passager- som godstransporten.
[image]
DSB litra DIV nr. 843 med tog 2878 i Dalmose juni 1964. Foto Jørgen Halvorsen©, arkiv Henning Pedersen

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Og med et sådanne billede kan vi jo så til gengæld glæde os over nogle miljøer der ikke er mere på både godt og ondt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederDSB MY1108

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak