TEE Merkur

af Steffen Dresler, 9/8 2018, 10:50 (2086 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´formiddag

TEE MERKUR i Næstved 1974.

[image]
Foto: ©Torben Andersen

Jeg kan ikke sige mig helt fri for, at TEE-vognene indledningsvis har været med dampledning og derfor underlitra ”h” jf. nedenstående. Og især litra MX havde jo mig bekendt ikke elgenerator.
Derfor tror jeg at vognmateriellet indledningsvis var med underlitra ”h”.
Det var i øvrigt pragtfulde vogne at køre i, nok det bedste vognmateriel jeg har kørt i, totalt lydløse og gled over skinnerne og så var der PLADS.

TEE Merkur løb

Toget nordpå fra Stuttgart mod Hamburg havde TEE nr. 1035. Ved Hamburg Hauptbahnhoff blev toget skilt og tre vogne, normalt to kupe- og en storrumsvognen, blev videreført til København som TEE 35. Den ene kupévogn var dog en forstærkningsvogn, men den blev under alle omstændigheder ført med til Puttgarten. Var der brug for den, blev den overført helt til København.
Trækkraften på delstrækningen til Puttgarten var normalt det dieselhydrauliske lokomotiv af typen BR 221 (ex. BR V 220). På den danske delstrækning fra Rødby Færge til København, blev toget normalt fremført af litra MX. Den resterende del af TEE 1035 blev i Hamburg videreført til Hamburg-Altona under nummer 1035 Merkur. Fra København og til Hamburg bar toget navnet TEE 34. I Hamburg blev toget så sammenkoblet med TEE 1034 fra Hamburg-Altona og fortsatte til Stuttgart som TEE 1034 Merkur.
Selvom normalt fremført i Danmark af litra MX, har dog både litra MY og litra MZ været anvendt. Sidstnævnte normalt MZ III. Toget blev også anvendt ved udskiftning af lokomotiver i Rødby Færge, hvorfor det ofte blev fremført i forspand.

Toget afgik fra København klokken 0950 med et absolut ikke officielt stop i Næstved, for påstigning af paspoliti og toldere, inden Rødby Færge. Afgang Hamburg Hauptbahnhoff sydpå klokken 1430 og ankomst til Stuttgart 2259. Modsatte retning afgik toget fra Hamburg klokken 1525 og var i København klokken 2300 også hér med stop i Næstved for afstigning af paspoliti og toldere. Denne af- og påstigning af politi og toldere i Næstved var ikke optaget i nogen togplan og må derfor regnes for en absolut særhed for dette tog.
Iflg. ”Udlandstogenes oprangering” pr. 1. juni 1975 oprangeres togene således:

• Tog 34 fra København: Lok-Avm (vogn 10)-Apm (vogn 11)-Avm (vogn 12). Vogn 10 løber kun efter behov København - Puttgarten, men løber fast fra Puttgarten. I vogn 12 bruges kupe 9 til togservice, kupe 8 til togpersonale og kupe 7 til grænsekontrolpersonale København (Næstved) - Lübeck.

• Tog 35 ankomst København: Lok-Avm (vogn 20)-Apm (vogn 19)-Avm (vogn 18). Vogn 20 er behovsvogn Puttgarten - København, men løber fast til Puttgarten. Vogn 18 har tjenestekupeer som anført for vogn 12 i tog 34.

Tog (10)34 løber til Köln på lørdage, øvrige tid til Stuttgart. Tog (10)35 løber søndage fra Köln, øvrige dage fra Stuttgart.

I sommeren 1974 kneb det for DB at have tilstrækkeligt med storrumsvogne Apm med dampvarmeledning til rådighed, hvorfor ”Merkur” ofte var oprangeret med kun kupévogne.

Tjenestekøreplanen af 1. juni 1975 angiver samme tider og løbedage for togene 34 og 35, dog nu med togart ”MX 120”.


Ap4üm-62/Apümh 121/Apmh 121 og Ap4üm-63/Apümh 121/Apmh 121
Vognene var fuldt ud klimatiserede - system ”Bel-Air” - og vinduerne kunne derfor ikke åbnes. Vognene havde til brug for kørsel på ikke elektriske strækninger egendynamo på bogierne samt dampledning (underlitra ”h”).
Vognene gennemgik ikke de store ændringer i deres driftsperiode. De fleste fik dog afmonteret dynamoerne på bogierne, efterhånden som det elektriske net blev udbygget. Herved bortfaldt underlitra ”h”, der blev erstattet af underlitra ”z”. I 1967 bortfaldt underlitra ”ü” og vognene fik typeangivelse Apmh(z) 121. I 1976 ændredes typebetegnelsen til Apmh 121.

Av4üm-62/Avümh 111/Avmh 111 og Av4üm-63/Avümh 111/Avmh 111
Opvarmning af vognene skete efter det såkaldte ”Bel-Air” princip og vognene var fuldt klimatiserede, hvorfor vinduerne ikke kunne åbnes. Alle vognene havde - ad hensyn til fremførsel på ikke elektrificerede strækninger - dynamo på bogien, dampvarmeledning samt el-centralkabel (derfor underlitra ”h”). Alle apparatkasser mv. under vognen blev beskyttet af et langsgående skørt i vognens længde.
Vognene gennemgik ikke de store ændringer i deres driftsperiode. De fleste fik dog afmonteret generatoren på bogien samt fjernet dampinstallationerne i midten af 1970érne og udstyret med internationalt el-varme anlæg, hvorfor underlitra ”h” bortfaldt og blev erstattet af underlitra ”z”. Samtidig hermed blev nogle vogne udstyrede med skivebremser, hvorfor typebetegnelsen blev Avümz 111.1. I 1976 bortfaldt underlitra ”ü” for alle moderne efterkrigstids personvogne og vognene fik betegnelsen Avmh 111 (111.1).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak