TEE Merkur, vogne

af Steffen Dresler, 10/8 2018, 11:36 (2076 dage siden) @ Portsol2

TEE Merkur

I forbindelse med omtale af oprangering af TEE MERKUR, har en tidligere jernbanemand tilsendt mig nedennævnte, der tydeligt viser, at vognmateriellet i begyndelsen helt sikkert var udstyret med dampledning (underlitra h):

A: Skrivelse fra køreplanskontoret d. 7.2.1974 meddeler: ”Det materiel, der fra den 26.5.1974 indsættes i TEE-togene 34 og 35 fra og til København, kræver konstant energiforsyning til drift af klimaanlægget. Vognene skal hele året under stilstand tilføres både damp og elektricitet, og under kørsel i tog tilføres damp fra lokomotivet.”.

B: Skrivelse fra Dafd, Sølvgade 40, d. 17.9.1973 oplyser: ”Omhandlede TEE-tog skal køre som lokomotivtrukket tog med TEE-passagervogne, der leveres af DB. Dette materiel har klimaanlæg, der også er baseret på dampopvarmning, og der er ikke behov for at træffe særlige foranstaltninger for så vidt angår vognenes kørsel i tog. Derimod vild er under vognenes ophold i København være behov for tilslutning til offentlige el-net (3 ≈50 HZ 380 V).”. Til samme skrivelse var beskrivelse af DB litra Avümh 111.0 (ex Avüm 62) i 2 udgaver, nemlig efter Fwp 057.01.000.01 og Fwp 057.01.000.03.

Når ovenstående læses må det så også betyde, at der er anvendt – i den første tid – nogle af de oprindelige vogne byggede til det nye prestige F togs net, nemlig F 9/10 RHEINGOLD hhv. F 21/22 RHEINPFEIL typerne Avüm-62/63 og Apüm-62/63, begge oprindeligt i farveskemaet Blau/Creme og med sølvtag og sort undervogn. Disse to prestige F tog blev i 1965 ”optaget og indlemmet” i det nye TEE net som hhv. TEE 9/10 RHEINGOLD og TEE 21/22 RHEINPFEIL og ommalede i dettes farveskema ROT/CREME, men stadig med sølvtag og sort undervogn. Sidstnævnte tog faktisk et par år og var først tilendebragt omkring 1967. Samtidig hermed ændredes numre o.lign. til UIC standard.

Det der TYDELIGST adskilte disse oprindelige F/TEE vogne typerne 62/63 fra de senere byggede rene TEE serier (fra og med Avüm-65/Apüm-65, byggede for bl.a. TEE BLAUER ENZIAN) var tagets gavl udformning. 62/63 serierne havde afrundede taggavle, mens de resterende og alle senere havde en kantet taggavl (90 grader).

Tilsyneladende har også nogle senere vognserier typen 65 haft dampledning en kort overgang indtil alle TEE strækninger var under køreledning eller at lokomotivmateriellet kunne levere strøm fra generator i lokomotivet. Hvornår dette er sket må andre med bedre viden om motormateriellet kunne svare på.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak