TEE Merkur, vogne

af Oversmeden, 13/8 2018, 18:55 (2081 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, hvis klimanlæg og elvarme kørte på samme strømkilde, men var det sådan? Blev klimaanlæggene ikke drevet af vognenes egen dynamo, mens den langt mere krævende elvarme blev forsynet fra generatoren på lokomotivet?

Vel kræver elvarme sit, men ventilation + kompressor etc. tager også en del.
Med alle de spændinger, som kan bruges til elvarme, så ville det nok være smart med en transformer, således at diverse elmotorer kørte på samme spænding (og ikke var afhængig af hvilket land man tilfældigvis befandt sig i).
I dag kan det løses med en frekvensomformer, men dengang har jeg en slem fornemmelse af at du måtte en smut forbi en gang jævnspænding.

Den bette dynamo, som sidder på bogien kan ikke trække et klimaanlæg. Ofte er dynamoerne kun på få kW og der skal "en del" mere til at holde et klimaanlæg gående. Den monterede dynamo er god fin til en flok glødelamper (vel 20 stk pr vogn @ 60 W) og lade batterierne, så folk har lys under stationsophold.
Selv lysstofrør kan virke på den led - ofte sidder der en roterende omformer i en apparatkasse under vognen. Jævnspænding levere effekten på motorsiden og på generatorsiden kommer vekselspænding ud. Måske ikke jordens mest effektive metode, men lysstofrør giver altså bedre lys end en flok glødelamper.

Yankierne havde (som altid) deres gakkede idéer og en af dem var at bruge dampen fra varmekedlen til at drive air-con anlægget. Det kræver nogle små, søde turbiner hist og her til at trække udstyret. Om vinteren, så har du stadig dit varmemedium og skal ikke ændre på lokomotiverne.
Det går fint så længe olieprisen er lav, for hold da op du brænder olie af til ingenting; det er ikke specielt effektivt rent energimæssigt at lave kold luft via damp...
Det skal dog siges at yankieerne senere er kommet til fornuft og bruger nu også el til opvarmning og air-con.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak