Snestorm over Danmark, 1937, film

af Steffen Dresler, 27/8 2018, 21:18 (2062 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Kære Ole

Jo da, det har du helt ret i, det er skam en litra H I (H II var jo ikke bygget endnu). Meeeen, det var jo en kraftig maskine, næsten FOR kraftig.
Der var sådan set ikke nævnt nogle regler for hvilke litra man måtte- eller ikke måtte benytte når man ser efter i ”Damplokomotivets og dets betjeningen, tekst, pkt. 275. Snerydning, side 359/360”.

I Sikkerhedsreglementet af 1935 § 37 (SR) er nævnt, at når der anvendes to lokomotiver skal det lokomotiv med flest koblede aksler være forrest og at de skal være sammenkoblede. Men samtidig er der bemærket i den såkaldte ”Ordre P” fra Maskinafdelingen, at det kan være formålstjenstligt, at hvis der anvendes to lokomotiver og der er risiko for store driver med fastkørsel, vil det være fornuftigt at sidste lokomotiv er bag en eventuel stamme med kedelvogn og passagervogn til rydningsmandskab, således at det kan trække et fastkørt plovtog fri af driverne.

Omkring det forrige forrige århundredeskifte og noget frem blev litra K anvendt og på Sjælland også litra C, men ALDRIG litra P.
Den nok bedste maskine var litra D, der havde den rette størrelse.

Problemet med "de store lokomotiver" litra R, H og S var faktisk, at hvis en plov blev fastkørt pludseligt, kunne det nemlig hænde at ploven blev beskadiget, ved at der var anvendt en for stor plovmaskine. Dette skete faktisk senere, da man anvendte de såkaldte Tenderplove, lokomotivtendere type III (R og H) ombyggede til sneplove. P.g.a. det lodrette skær kunne (og gjorde det) ske, at plovmaskinen masede sneploven.

Det blev startskuddet til de underhængte plove af Norrlandstypen fra 1981 på lokomotiver og styrevogne (f.eks. MY, MX, MA, MZ, ME, EA, og BNS) og frem samt bygningen af såkaldte Scandiaplove.

I en DSB film fra (vistnok) 1947 om vinteren der, er der billeder af fastkørte tog samt en litra E, der rydder sit spor med sine sneplader efter svensk forbillede, ved i høj fart at passerer driven.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Det kan sagtens være at der er nogle regler jeg ikke kender til og måske fortæller mere om hvilke litra der måtte eller ikke anvendes.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak