Avatar

Fladbro Billetsalgssted og Fladbro Trinbrædt

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/9 2018, 10:14 (2048 dage siden) @ Ole M. Nielsen

I Tjenestekøreplanen gyldig fra 1/10-1910 står ved visse tog følgende bemærkning ;

"Tog XXX skal standse ved Vogterhus 100a mellem Stevnstrup og Randers (Fladbro, Afstand fra Randers , 5,1 Km)" .

Bemærkningen går igen i køreplanerne for årene 1912, 1913 og 1914 (så har jeg ikke flere....) .


Fladbro Billetsalgssted eksisterede fra 20. maj 1906 til 7. sep. 1924 og fra 15. maj 1927 til 30. aug. 1936. Der var kun togstop på søn- og helligdage i sommerhalvåret og ingen ekspedition af banepakker. Billetsalget har formentlig indskrænket sig til enkeltbilletter til Randers.

I maj 1930 var på søn- og helligdage i sommersæsonen i forbindelse med tog 956 (fra) og tog 941 (til) Randers station for at lette forbindelsen fra havnekvartererne til Fladbro personbefordring mellem Randers Station og Randers Havn. Det vides ikke, om denne trafik kun fandt sted i 1930.

Trinbrættet - på den nuværende banelinje - var uofficielt, eksisterede ca. 1950 og var til udflugtstrafik ved motorløbene på Fladbrobanen (Speedway-bane). Det blev kun brugt 2-3 gange, så det var nok ikke nogen succes.

Og mens vi nu er ved det: Lå Randersbro Trinbræt samme sted som Randers Regnskov Trinbræt, og kender nogen start- og slutdato for de to steder?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak