Rangerture til Q-maskiner i Århus

af Georg Schmidt, mandag 08. oktober, 2018, 11:14 (8 dage siden) @ Hans Peter Balle

Rangerturene med damp i Århus sidst i tresserne kunne muligvis afspejle en mangelsituation af f. eks. MH eller MT. Foreløbig lidt om situationen omkring 1959-61 hvor brunkulstrafikken berørte rangerkraften i Århus en del. Man havde 4 havnemaskiner, 1.-4.havn med numrene 11-14. Af disse var nummer 12 normalt en Q-maskine, men kunne også afløses af en MT. Nummer 12 var det meste af døgnet beskæftiget med brunkulsvognene med vejning og kippeanlægget og kørsel med stammer. Maskine 12 fik efterhånden en hjælper da maskine 13 blev til 12a. Især havnemaskinerne blev tit tilrettet behovet, med deraf følgende ændringer i turene. MH 301 blev som den første leveret fra Frichs 26/10 1960 til Århus og de følgende MH til Århus 331-335 kom i september oktober 1961. I sommer 1960 havde Århus 5 Q (345-349) samt 9 F-maskiner til rådighed.
En meget kendt Q-maskine er personvognsristens 2. plads, som i mange år var en Q-maskine i tjeneste døgnet rundt. Ligeledes 5 plads der kørte mellem havn, banegård og rangerbanegården via havnebanen har kørt med Q-maskine ligesom 3 plads på rangerbanegåden. Det er et ret stort og interessant emne.

[image]
Q 349 har her som 2. plads lige været inde med en forstærkningsvogn til eksprestog 70, der er nummer på siden, vinter 1958-59.
Foto: Georg Schmidt

[image]
Her det sidst noterede om 349. 1 rangertime er lig 10 km. Omkring 1961 lå 349 på mellem 500 og mere end 700 rangertimer pr. måned.

M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen