Avatar

Ikke-jernbanebygning på Odense havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2013, 12:35 (3852 dage siden)

Da jeg fotograferede på Odense havn, stødte jeg på denne fætter, der lugtede lidt af jernbane.

Klik på billederne for højere opløsning.

[image]

[image]
Ukendt bygning på Odense havn 5. august 2013. Klik på billederne for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Jeg har gennemtrawlet www.odensebilleder.dk og har ikke kunnet finde et billede, der viser bygningen "i funktion".

Men jeg har fundet nedenstående billede (klik på det for højere opløsning), der understøtter min hypotese om, at det ikke er en jernbane-bygning. Så vidt jeg kan se på luftfotografiet, er der ingen port i bygningen. Så mon ikke betonbjælken over porten i bygningen er af nyere dato og at bygningen derfor ikke er jernbanerelateret.

Området har "i gamle dage" tilhørt firmaet Lauritz Andersen A/S; men en søgning på dette firmanavn kaster ingen interessante havnebilleder af sig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Odense havn. År: ? Omhandlede bygning er markeret med rød cirkel. Klik på billedet for højere opløsning. Billedet findes på www.odensebilleder.dk.

Ikke-jernbanebygning på Odense havn

af henning h087 ⌂, Græsted, 11/9 2013, 13:19 (3852 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

:-)

og på sporplanen fra Odense havn 1953 - 1963 er der heller ikke bemærkninger om hvad bygningen bruges til

[image]

[image]

mvh
henning h087

prøver at gennemrode arkivet for en nyere sporplan af Odense havn, måske

fandt en fra ca 1999/2000
og der heller ikke nogen betegnelse

[image]

[image]

Ikke-jernbanebygning på Odense havn

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 11/9 2013, 23:08 (3852 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis du ser på billedet i høj opløsning kan man se at "hullet" er skåret og betonbjælken er af nyere dato.

Der er i venstre fals petringer som afslutning ud imod porthullet, en løsning der ikke anvendes. Var hulet oprindeligt ville falsene (siden af åbningen) ligne dem der er ved døre og vinduer.

Det ser på henneing sporplan ud til at foretgnet der lå der var kul og koks - bygningen kunne meget vel være forvalter/portnerbygning....

Ikke-jernbanebygning på Odense havn

af Henrik Høeg, 11/9 2013, 23:33 (3852 dage siden) @ hjeriksen

Godaften

Det er rigtigt et det lugter lidt men det må være af kul.:-D

Det er nemlig et smedje og maskinværksted som blev benyttet til vedligeholdelse af de store kraner, der tidligere stod på Laurits Andersens kuldplads.

MVH. Henrik Høeg

Ikke-jernbanebygning på Odense havn, kulkraner

af Niels Munch, 12/9 2013, 08:53 (3851 dage siden) @ Henrik Høeg
redigeret af Niels Munch, 12/9 2013, 09:17

Det er nemlig et smedje og maskinværksted som blev benyttet til vedligeholdelse af de store kraner, der tidligere stod på Laurits Andersens kuldplads.

MVH. Henrik Høeg

Hej Henrik,

Tak for opklaring! De omtalte kraner må, jf. også Hennings sporplaner, være disse:

[image]
"Odense Havn. Til højre kulkranerne ved Lauritz Andersens kulplads. Til venstre DFDS's rutedamper "Odense", ruten Odense-Samsø-København". Ca. 1930. Postkortfirmaet Rudolf Olsen, København. www.odensebilleder.dk - Billednr. 44940.


Bag rutedamperen ses Muus' pakhus på Englandskajen, som vi tidligere havde fat i *her*.

Billedet kan ses i højere opløsning på "Odensebilleder".


Bedste hilsener
Niels

Ikke-jernbanebygning på Odense havn, kulkraner

af Thyge, Rønnede, 12/9 2013, 13:54 (3851 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Nåå var det denne?:-D
[image]
Odense havn Oktober 1963

mvh
Thyge

Ikke-jernbanebygning på Odense havn, kulkraner

af Niels Munch, 12/9 2013, 15:20 (3851 dage siden) @ Thyge

Hæh Thyge, du har da været alle steder!

Har du evt. numre på lokomotiverne? Gætter på, de var på vej til ophugning hos H.I. Hansen.

Han købte angiveligt også DFDS' M/S Odense til ophugning - for 135.000 kr. i maj 1962.

M.v.h.
Niels

Ikke-jernbanebygning på Odense havn, kulkraner

af UTJ, 12/9 2013, 15:27 (3851 dage siden) @ Niels Munch

Hæh Thyge, du har da været alle steder!

Har du evt. numre på lokomotiverne? Gætter på, de var på vej til ophugning hos H.I. Hansen.

Han købte angiveligt også DFDS' M/S Odense til ophugning - for 135.000 kr. i maj 1962.

Jeg synes at der står 431 på F'en - det passer med oplysningerne her

Men er 431 så solgt i 1964?

Ikke-jernbanebygning på Odense havn, kulkraner

af Thyge, Rønnede, 12/9 2013, 15:58 (3851 dage siden) @ UTJ

Hej igen!
Af en eller anden grund ,var tidligere bragt billede af F 431( som det er)
anbragt i min interne mappe "oktober 1963"!
Følgende var så anbragt i mappen "oktober 1964"!!:-|
[image]
så det er altså korrekt at F431 blev solgt i 1964!
iflg mine noter var den solgt til Odense Produkthandel!( ikke HIH)
der bla. har ophugget materiel fra Langeland

Mvh
Thyge

Ikke-jernbanebygning på Odense havn, kulkraner

af UTJ, 12/9 2013, 16:21 (3851 dage siden) @ Thyge

Så fik vi det på det rene. Men mon ikke også du kan få klarlagt om det er D 865 vi ser bag F 431?

Ikke-jernbanebygning på Odense havn, kulkraner

af Thyge, Rønnede, 12/9 2013, 17:03 (3851 dage siden) @ UTJ

Hej!
Jo! det er D865 der er med på billedet!
jeg har ikke yderligere billeder af den, det var jo "bare" en D maskine!!!

I får lige et par billeder fra Odense Produkt! de kan måske stedfæstes
ved hjælp af siloen i baggrunden på billedet af NFJ 2
[image]
[image]
LB C 22 er fra 1963
NFJ 2 er fra 1966

Mvh
Thyge

Ikke-jernbanebygning på Odense havn, kulkraner

af UTJ, 13/9 2013, 10:36 (3850 dage siden) @ Thyge

[image]

LB C 22 er fra 1963
NFJ 2 er fra 1966

Det er nogle flotte cylinderpuffer på NFJ 2 - er de sat på til transporten eller havde den dem inden da hos NFJ?

Ikke-jernbanebygning på Odense havn, kulkraner

af Thyge, Rønnede, 13/9 2013, 16:36 (3850 dage siden) @ UTJ

Hej!
Er næsten sikker på at de kun var til transport brug!
mener at maskinen var hensat, allerede første gang jeg så den i 1959!
og derfor næppe har haft dem monteret i perioden indtil 1966, hvor den
såvidt jeg ved ikke var køreklar![image]
her nr 2 fra den anden side pufferne bag anes!
med venlig hilsen
Thyge

Ikke-jernbanebygning på Odense havn

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 28/9 2013, 14:09 (3835 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Smedien/maskinværkstedet er på 30 m2 og værkstedet/garagen er på 80 m2. Begge opført i 1928. De blev opført i forbindelse med etablering af firmaets anden kran (en svingkran), og som Henrik Høeg skrev: Med formålet at kunne fortage vedligeholdelsen af disse.

Lidt mere om Lauritz Andersens Kulforretning kan nu læses på My 1 2 87.dk: Lauritz Andersens Kulforretning


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak